Egy atomerőmű megépítéséhez környezetvédelmi engedélyt kell szerezni. Ennek a folyamata nagy vonalakban az, hogy a beruházó elkészíti a környezeti hatástanulmányt, ezt a hatóság ellenőrzi, és ha mindent rendben talál, megadja az engedélyt.
A beruházó tehát elkészíti a hatástanulmányt, ami különböző vizsgálatokat tartalmaz. Ha ezek a vizsgálatok elkészültek, ha a hatástanulmány vaskos, ha minden témáról kimerítő mennyiségű szöveget és adatot tartalmaz, akkor, úgy tűnik, minden okés.
A Paks II környezetvédelmi engedélyezéséhez elkészült vizsgálatok azonban nem támasztanak alá semmit.
Ráadásul úgy látjuk, hogy a vizsgálatok, megállapítások, értelmezések érdemi ellenőrzésére a szakhatóságnak nincs kapacitása, vagy senki nem kötelezi őket erre. Ez azt jelenti, hogy végül érdemben nem szóltak hozzá a tanulmány megállapításaihoz. Nem vonták kétségbe például azt sem, hogy a Duna felmelegedése nem fog jelentős változást okozni a folyó élővilágában. És nem kérték számon az ennél sokkal fontosabbat sem, hogy vajon mégis miképpen képzeli el a beruházó a hosszútávú radioaktív hulladék végleges elhelyezését, vagy éppen egy esetleges baleset következményeit, hatásvizsgálatát, a védekezés forgatókönyvét.
Formailag mindent tartalmaz a dokumentum. Ráadásul rendkívül nagy mennyiségű általánosságot, tulajdonképpen tankönyvszerű ismertetőt is, amire egy környezeti hatástanulmányban vajmi kevés szükség van, ha azt feltételezzük, hogy hozzáértők olvassák.
Persze a bürokrácia nagyon sok mindenre jó, például a fárasztásra. Lehet erre a hatástanulmányra hivatkozni, az erre megkapott engedélyt lobogtatni. Sajnos az a helyzet, hogy a formai követelményeknek megfelelő vizsgálat és engedély nem számol a realitással, a valóságos problémákkal, az egyelőre megoldhatatlan feladatok ellátásával, a veszélyek elemzésével.
Mondhatnánk, hogy ez az engedély érvénytelen, és tartalmi szempontból igazunk is lenne. A helyzet az, hogy az engedély ennek ellenére érvényes, és jogi szempontból nehéz kifogást találni benne. Mi ezt megtesszük, és bírósághoz fordulunk, de álljon itt az is, hogy az atomenergiával szembeni kontroll teljes hiánya nem a formai hibákban rejlik, hanem azokban az óriási tartalmi lyukakban, amiknek a betöltésére semmilyen hatóság, felügyelet nem képes kötelezni az engedély kérelmezőjét.
És bizony ez elég nagy baj.
***
Az Energiaklub bíróságon támadja meg Paks 2 környezetvédelmi engedélyét, mert a beruházás a környezetet és a lakosságot is veszélyezteti. Ha Neked is fontos a biztonság, segítsd támogatásoddal a perrel kapcsolatos munkánkat: http://www.energiaklub.hu/tamogass. Köszönjük!