Paksi para, avagy Buhera Mátrix élesben, Magyarország legnagyobb nukleáris létesítményében

2018. június 19. 20:27 - atomcsapda

Volt már üzemzavar karbantartás közben, elszivárgott egy úszómedencényi hűtőfolyadék, szinte az összes valamirevaló hűtéscső szétrohadt, de ez még mind semmi ahhoz képest, ami akkor lesz, ha a reaktortartály egyszer csak bemondja az unalmast.

acs291.jpg

Paks a végét járja, tervezett élettartama lejárt

A Paksi Atomerőművel kapcsolatban rengeteg probléma merült fel az utóbbi néhány évben. Ezek egy része az erőmű elhelyezkedéséből fakad, más része pedig a szovjet technológia komoly emberi beavatkozást követelő karbantartási igényéből eredt. Harmadrészt, mert van még más gond is, csak erről még kevesebbet hallani: az atomerőmű elöregedése szintén elég nagy bajt okozhat. Hivatalosan az erőmű élettartama végéhez ért, de működését 20 évvel meghosszabbították.

A legnagyobb probléma a reaktortartállyal lehet

A reaktorokat egy speciális acélból hegesztett tartály veszi körül, amely az atomerőmű egyik legfontosabb része. Ezeket a reaktortartályokat úgy tervezik, gyártják és üzemeltetik, hogy üzemidejük alatt ne sérüljenek meg, cseréjükre nincs mód. Ezért úgy kell őket üzemeltetni, hogy „a tartályfal szerkezeti anyaga ne kerüljön az eredetileg képlékeny (szívós) állapotból rideg állapotba”, mivel úgy törékennyé válnak. Sajnos Pakson éppen ez történt, a sugárzás és a nem megfelelő karbantartás miatt a – ahogy a jelentés is megállapítja – a reaktortartályok falában anyagridegedés tapasztalható, ami főként a hegesztési varratoknál jelentkezik. Azaz, ha baj történik, ott fognak először szivárogni, aztán akár széttöredezni a tartályok. Ezt megoldani csak úgy lehetne, ha az egész kócerájt bezárnák.

Szétrohadtak a korróziómentes vezetékek

A nukleáris hatóságok európai szövetsége idén tavasszal kiadott jelentése szerint a Paksi Atomerőmű elöregedett, a korából következő problémák miatt csak folyamatos buherával lehet üzemben tartani. Hogy mi a probléma? Egyrészt az erőmű csőrendszerei katasztrofális állapotban vannak: az elméletileg rozsdamentes csövek korrodálódtak, anyaguk elszivacsosodott, tele vannak lerakódásokkal. Ezek a bajok nemcsak egy adott helyen, hanem gyakorlatilag mindenütt jelentkeznek a Duna vizét betápláló vezetékektől a kiégett fűtőelemek pihentetőmedencéjében hűtővizet keringtető csövekig.

Kendácsolás megy, mert nem lehet kicserélni a korrodált hűtővízcsöveket

A nagy gond nem az, hogy az elvben nem rozsdásodó csöveket úgy felzabálta a korrózió, hogy inkább egy tekerős NDK sajtreszelőre emlékeztetnek, hanem az, hogy ezeket senki nem tudja kicserélni. Miért? Mert be vannak ágyazva az atomerőmű vasbetonból készült szerkezetébe, hiszen a szovjetek úgy tervezték, soha nem kell majd kicserélni őket, élettartamuk az erőművével megegyezik. Igen ám, csak az erőmű élettartamát nemrég 20 évvel kitolták. A dolgot úgy lehetne csak megoldani, hogy a betonon kívül kiépítenek egy másodlagos csőrendszert.

Úgy jöttek rá, hogy baj van a csövekkel, hogy elfolyt 60000 liter bóros víz

A kiégett fűtőelemek azután is melegszenek, hogy kiszerelték őket a reaktorból, ezért folyamatos hűtésre van szükség, hogy ne okozzanak bajt. Ez az atomerőmű telephelyén, a reaktorépületen kívül épített pihentetőmedencékben történik. Ezeknek bóros vízzel feltöltött betonárkoknak a hűtőcsövei annyira szétrohadtak, hogy 5 évvel ezelőtt egyszer csak azt vették észre, hogy 60000 liter folyadék hiányzik. Kifolyt a csövekből és beszivárgott az erőmű beton alapjába. További sorsáról nem sokat tudunk, ahogy arról sem, milyen kockázatokat okozhat. Arról viszont igen, hogy a szivárgást nem szüntették meg teljesen, ma is ereszt a rendszer.

A 2003-as üzemzavar szintén az erőmű öregedése miatt történhetett

Ahogy azt részletesen megírtuk, a 2003-as paksi üzemzavar egyáltalán nem volt véletlen, a bajt akkor konkrét emberi hibák sorozata okozta. Hibáztak a mérnökök, az üzem munkásai, a szakértők és a felsővezetők is, vagyis tiszta sor, hogy senki sem végezte jól a munkáját. Amiről viszont kevesebb szó esett, hogy miért volt egyáltalán szükség arra a bizonyos karbantartási műveletre, amit rutinnak neveztek, mégis alaposan elszúrtak.

5-8 évig halogatták a karbantartást, ezért kellett kapkodni

Az a helyzet, hogy a fűtőelemek mosására az erőmű öregedése miatti állagromlás okán volt szükség. Ezért kellett a reaktorokat leállítani, a kazettákat kiemelni, az üzemanyagot tartalmazó rudakat átrakni a tisztítótartályba. Pontosabban Paks ott hibázott óriásit, hogy a magnetitlerakódások problémáját nem kezdte el időben kezelni, hanem jó 5-8 évig halogatták, amikorra már annyira sürgőssé vált, hogy mindennel kapkodni kellett. Ezért kellett 30-kazettás óriástartályt építeni. Ha ugyanis ez az erőmű jól karbantartott, minőségi szerkezet lenne, semmilyen lerakódás nem keletkezett volna a fűtőelemeken.

Ez van Pakson 2018-ban: szétrohadt hűtővízcsövek, anyagfáradás a reaktortartály falában, buherálás és kendácsolás mindenütt. Ez a rendszer sok mindennek nevezhető, de biztonságos, modern és fenntartható energiatermelési módszernek aligha.

707 komment
Címkék: atomerőmű paks

A bejegyzés trackback címe:

https://atomcsapda.blog.hu/api/trackback/id/tr9514058928

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

eßemfaßom meg áll 2018.06.28. 14:53:38

@GyMasa: Azért a fizetős parkolás mellet szól az is, hogy így esélye van az alkalmilag arrajárónak letennie a verdát mert talál szabad helyet. Nálunk nemrég pakolták ki a fizetős órákat ami egyrészt baromi kellemetlen dolog, viszont előtte az egész környék tele volt autóval és igencsak a szerencsén múlt, hogy fél km-en belül találok-e egy parkolóhelyet, mióta fizetős azóta csak az én döntésem, hogy a kaputól jobbra vagy balra 10m-re akarok-e megállni.

medium size devil 2018.06.28. 16:53:11

@Pic: Vicces ez a habzoszaju szovjet komcsi retro oblogetes. Te itt nem tiltasz be semmit kis Roszatomos prosti. Az auto eloregedesbol adodo biztonsagi kockazat az piciket nagyobb mint egy atomeromu esetben, nem gondolod csavoka?

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2018.06.28. 16:55:18

@GyMasa: Ez nem igaz. Több is épült és most is épül egy a József Attila ucta közelében a P.S utcánál kurva feleselegsen és balfasz módon. A Blahán is van egy és senki se használja, parkolnak az utcán.

Ebben erről is szó van.
www.youtube.com/watch?v=in5DqthFQUs

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2018.06.28. 16:57:02

@GyMasa: Nem fokozatosan. Ha elkészült a parkoló 700 hellyel, akkor fent 700 hely mínusz. Instant. Máshogy nem megy. Csak a parkolót is szar helyre húzzák fel, pl. a fent említette is....

Aminek a tetején is parkoló és nem park lesz. Mekkora difi az a 3 betű..

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2018.06.28. 17:01:17

@eßemfaßom meg áll: Ezért mondtam azt, hogy mindeki számára könnyebb lenne, ha büdösmacska megpusztulna.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2018.06.28. 17:03:50

@molnibalage: 1 óra 4 perc környékétől a parkolás.

GyMasa 2018.06.28. 17:29:28

@eßemfaßom meg áll:
Ezt en ertem, de arrol volt szo eredetileg, hogy a fizetos parkolast azert vezettek be Budapesten, mert tele van az utca autokkal, es nincs penzuk parkolohazakat epiteni, hogy az utcarol eltunjenek az autok, es erre kell fedezetnek a parkolodij.
Na, ebbol nem lett tul sok.
Raadasul az, hogy neked most pont van parkolohelyed, az jo, de nem oldotta meg a helyzetet, ugyanis most csak par utcaval odebblakoknak lett szar.

GyMasa 2018.06.28. 17:32:07

@molnibalage:
" Ez nem igaz. Több is épült és most is épül egy a József Attila ucta közelében a P.S utcánál kurva feleselegsen és balfasz módon. A Blahán is van egy és senki se használja, parkolnak az utcán."
Osszesen hany helyrol van szo?
Ez a szam milyen aranyban all a budapesti autok szamaval?
Mennyivel nott a fedett garazsok szama az elmult 20 evben a belso keruletekben?
Mekkora osszeget szedtek be a parkolotarsasagok ugyanennyi ido alatt?

Paks2 · http://megujulok.blog.hu 2018.06.28. 17:38:39

Japánban csak úgy vehettem autót, hogy bemutattam, hogy van parkolóhelyem hozzá.

Ha tényleg az lenne a fontos, hogy ne parkoljon ott mindenki állandóan, lehetne venni a trafikban egy papír órát, azt beállítani 2 órával előbbre, és kirakni a szélvédő mögé. Ha túllépem, akkor büntethetnek.

Egyszer megszámoltam a Fény utcai piac mellett parkoló autókat, több mint a felén mozgássérült kártya volt.

Az atombirkák meg örömükben bégetnek, hogy jól lehúzzák őket a parkolási díjjal. :))

GyMasa 2018.06.28. 17:43:10

@molnibalage:
"Nem fokozatosan. Ha elkészült a parkoló 700 hellyel, akkor fent 700 hely mínusz."
Igen, csakhogy nemigazan keszult el az a 700 hely sem...
" Instant. Máshogy nem megy. "
Hat, akkor ugy.
"Csak a parkolót is szar helyre húzzák fel, pl. a fent említette is...."
Vagy leginkabb sehova...
Tenyleg, nagysagrendileg mennyi helyet jelentenek ezek, amiket felsoroltal?
Mert szukseg szazezres nagysagrendben lenne rajuk Budapest lakossagat figyelembe veve...
Siman lehetett volna modositani az epitesi rendelkezeseket, hogy kotelezo legyen parkolot is epiteni.
Es, nem hiszem, hogy akkora rafizetes lett volna mondjuk egy 5. keruleti ingatlanbefektetonek az, hogy lefele meg kias a pince ala 2-4 szintet, es epit parkolot, amibe egyreszt az osszes ott lako beallhat, masreszt a feleslegbol eladhat/berbe adhat . AZert szerintem egy belvarosi melygarazs beallo ma siman 100kHUF felett kiadhato lenne.
Ha pedig mindegyik lakonak kotelezo lenne a garazs, akkor mar azzal is nyert a varos, ha eltunt annak a 0-50 csaladnak az autoja az utcarol, akik ott laknak!
"Aminek a tetején is parkoló és nem park lesz. Mekkora difi az a 3 betű.."
Hat, ez mind csak penz kerdese, (azaz onmerseklete: Megelegszel 3 milliard HUF nyereseggel az ingatlanprojekten es bevallalod a 2-3 plusz garazsszint tobbletkoltsege miatti kevesebb nyereseget?
(Raadasul, ez nem is lenne kerdes, ha olyan lenne az eloiras, mert akkor az ingatlanbefekteto elore tsiztaban van a pluszkoltsegekkel)
SZoval, 20 ev alatt lehetett volna ezzel valamit kezdeni.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2018.06.28. 18:52:35

@GyMasa: Ne haragudj, de nagyon mantrázod ezt a "sehova" részt. Nem tűnt fel, hogy minden bevásárlóközpont esteén 3-4 szintes garázs van. Képzeld el, ha azokban levő autók minden felszínen parkolnának. Ezen felül az újépítésű irodaházaknál is előírás van és a lakóházaknál tudomásom szerint annyi parkolóhely épületen belül/alatt ahány lakás.

Csak még ez sem javít a helyzeten, mert van ahol két autó van és a felszabaduló helyre az ingázók parkolnak be.

Épült több parkolóház is, de ezek összeségében önmagukban még nem oldják mega problémát, mert egy adott pontba koncentrálják a forgalmat és kevés is van belőlük. De vannak. Csak éppen nem használják őket. Mester utcában is van egy, Blahán is van egy, épül a Lánchíd közelében.

Annyi fáradságot vehettél volna, hogy beírod a keresőbe, hogy "budapest mélygarázs"...

Az, hogy nem publikus parkolóhelyek vannak lakásokban, attól még vannak. És ez már tízezres nagyságrendet eléri. BTW amúgy a linkelt videóban szó van arról, hogy NY-ban ezek a házi parkolóhelyek is a rendszer részei. Ha a tulaj nincs ott, akkor azok is kapacitással bírnak. Efelé is lehetne elmozdulni.

A rendeletes része a kommentednek emiatt vicces, mert kb. lassan 10 éve vagy régebb óta nem épülthet semmilyen nagy lakópark, pláza vagy iroda mélygarázs nélkül.

apro_marosan_petergabor 2018.06.28. 19:52:00

@GyMasa: Tévedsz. Parkolási díjak nélkül képtelenség lenne egyes helyeken parkolni. A díj biztosítja a helyek forgását. Az, hogy a fizetett zseton hová megy, már kérdés. Jobb esetekbe jelentős része az önkormányzatokat gyarapítja, rosszabb esetben kevésbé...

apro_marosan_petergabor 2018.06.28. 20:00:04

@GyMasa:
Németországban a régi hazák alá is parkolók épülne. Sajnos a technológia igen drága - de ez nálunk is megoldás lenne. Majd, ha a törzsfejlődésben eljutunk odáig itt is elmegyünk ebbe az irányba. Az autózás nem a tömegközlekedés minőségéről szól (attól független). Szabadság érzés, kényelem, függetlenség, sértetlen intimszféra - most az egyéb előnyöket hagyjuk. Ezért sokan, igen sokan hajlandóak fizetni, miközben ez a gazdaság egyik motorja. Biztosítani kell a kultúrált autózás feltételeit. Az EV megoldja a környezetvédelmet, az utak minőségét, átbocsátó képességét, a parkolást kell megoldani. Ebbe a szabályozásba tartozik egyes területek parkolási díja is.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2018.06.28. 20:08:12

@apro_marosan_petergabor: Kulturált autózás belvárosban nem létezik, mert a számok nem teszik ezt lehetővé.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2018.06.28. 20:49:14

@eßemfaßom meg áll:

"a fizetős parkolás mellet szól az is, hogy így esélye van az alkalmilag arrajárónak letennie a verdát mert talál szabad helyet."

A fizetős parkolás csak addig tart szabadon parkolóhelyeket, amíg nem akad minden parkolóhelyre fizetni hajlandó autós. Innentől kezdve ugyanúgy nem lesz szabad hely, csak közben megy a lehúzás. Megspékelve az olyan aranyos kis trükkökkel, hogy mire megváltod az automatában a parkolójegyet, már megbüntettek.

Nálad most talán csak azért van szabad hely, mert az autósok távolabb parkolnak, ahol nem kell fizetni. Mihelyt azonban kiterjesztik a fizetős területet - és fogják, efelől ne legyen kétséged -, máris visszatérnek azok, akiknek a te környéked bármi okból alkalmasabb.

apro_marosan_petergabor 2018.06.28. 20:53:40

@molnibalage: Mindent a maga lehetőségeihez kell mérni - így ott is lehet, ill. lehet zörekedni rá. Ritkán egyek át autóval a belvároson, de olyankor is jól érzem magam, kellemesen szól a zene, az ülésem tiszta, nem ült előtte rajta hajléktalan, nem rókáztak rá, s zsebemre sem kell vigyázni, mit lopnak el belőle - és mások izzadtság szagát sem kell szagolnom. A kihangosítón azzal telefonálok, akivel akarok, s arról, amit akarok - senkit sem zavarok vele - le tudok parkolni, pár perc alatt, mert forognak a helyek, vagy beállok pl. a Bazilika alá, egy parkolóba, stb.
Az embereket nem lehet, s felesleges leszoktatni az autózásról - a szabaság, vagy a feelingje sokat megér...
Még jobb lenne a feelingem egy EV-ben, de még nem időszerü - következő kocsim plug in hybrid lesz... (kb. 2-3 év)

Kovacs Nocraft Jozsefne 2018.06.28. 20:59:10

@molnibalage:

Az irodaházak vagy a plázák parkolóit nem a fizetős parkolásból a csókos cégek által beszedett pénzekből építik. De gyanítom - természetesen ez csak sejtés, nem tudom bizonyítani -, hogy az általad említett parkolóházakat sem ebből a pénzből építik vagy építették, hanem magánbefektetők üzleti vállalkozásai.

2018.06.29. 09:08:30

@Paks2: Nesze, Ciccaaa.. kössünk be minden konnektort a Szaharába..
www.napi.hu/redirectedbyprint/titleunknown.313110.html aztán ha dől, akkor borul. Csuhajja.

GyMasa 2018.06.29. 09:41:44

@molnibalage:
"Ne haragudj, de nagyon mantrázod ezt a "sehova" részt."
Igen, mert nekem az a velemenyem, hogy a parkolasi dijakat egyszeruen lenyultak, es nem taretottak be az igeretuket ebben a temaban.
" Nem tűnt fel, hogy minden bevásárlóközpont esteén 3-4 szintes garázs van."
Nem tunt fel, hogy a bevasarlokozpontokat NEM az onkormanyzatok epitik (sem a parkoloikat)
Azt soha nem allitottam, hogy senki egy darab parkolohelyet nem epitett, en kizarolag arrol beszeltem, hogy az onkormanyzat altal igert parkolohazakbol nem lett semmi.
"Képzeld el, ha azokban levő autók minden felszínen parkolnának."
Csakhogy ott javareszt a vasarlok parkolnak, igy pl. az ottlakok problemajat nem oldja meg a dolog.
Foleg, ha mondjuk meg ejszakara be is zarnak a parkolok egyutt a plazaval.
"Ezen felül az újépítésű irodaházaknál is előírás van és a lakóházaknál tudomásom szerint annyi parkolóhely épületen belül/alatt ahány lakás."
Na, akkor ezt rosszul tudtam.
Ez dicseretes!
"Csak még ez sem javít a helyzeten, mert van ahol két autó van és a felszabaduló helyre az ingázók parkolnak be."
Ezert gondoltam, hogy
1., 1,5x kellene tobb parkolo, mint alakasok szama, igy abba belefernek az olyan elvetemult csaladok, akik kepesek ket eutot is tartani
2., mindezen felul plusz, kotelezoen a kulsosoknek epitendo parkolohelyek. Ezek lehetnek akar havi dijert kiadott helyek is, es akkor nem kell szarozni a portaszolgalattal, meg a fizetessel.
EZt az onkormanyzat szabalyozhatta volna az epitesi eloirasokkal, sot, akar anyagi tamogatast is nyujthatott volna ezeknek az epittetoknek.
"Épült több parkolóház is, de ezek összeségében önmagukban még nem oldják mega problémát, mert egy adott pontba koncentrálják a forgalmat és kevés is van belőlük."
Meg egyszer: Csak akkor szamit, ha az onkormanyzat epittette, a parkolasi dijakbol befolyt penzbol.
A maganberuhazasok nem szamitanak.
"De vannak. Csak éppen nem használják őket."
Es, akkor jon a 2 forintos kerdes, hoyg miert nem?
"Mester utcában is van egy, Blahán is van egy, épül a Lánchíd közelében."
Oh, ez eddig 3. Mennyi auto fer el bennuk?
3000 darab?
Hany hely kellene?
100k?
"Annyi fáradságot vehettél volna, hogy beírod a keresőbe, hogy "budapest mélygarázs"..."
Nem igazan erdekel a tema ennyire, plusz nem illik bele az itteni temaba.
"Az, hogy nem publikus parkolóhelyek vannak lakásokban, attól még vannak."
Nagyon helyes, csak sajnos azokat nem az onkormanyzat epittette fel a beszedett parkolodijakbol.
AZt inkabb elloptak.
" És ez már tízezres nagyságrendet eléri."
De az sem eleg, ugye?
"BTW amúgy a linkelt videóban szó van arról, hogy NY-ban ezek a házi parkolóhelyek is a rendszer részei."
Mert, ott nyilvan kepesek voltak olyan szabalyokat megalkotni, hogy az legyen. Budapesten ez eddig nem sikerult.
" Ha a tulaj nincs ott, akkor azok is kapacitással bírnak. Efelé is lehetne elmozdulni."
Lehetne, csak mi van akkor, ha a tulaj meg kozben visszajott, es kellene a helye?
"A rendeletes része a kommentednek emiatt vicces, mert kb. lassan 10 éve vagy régebb óta nem épülthet semmilyen nagy lakópark, pláza vagy iroda mélygarázs nélkül."
Es, mit mond a rendelet, hany helyet kotelezo epiteni?
Es miota is van parkolasi dij Budapesten?
A kozte eltelt idoben miert nem volt ilyen rendelkezes?
Es, ujbol:
AZ, hogy az onkormanyzat a maganszferat kotelezi a parkolasi helyzet megoldasara egy dolog, viszont a sajat reszukrol a zonabovitesen es az aremelesen kivul szinte semmit nem tettek.
EN javaslom, hogy ezt a temat fejezzuk be, mert nem ide tartozik.

GyMasa 2018.06.29. 09:46:17

@apro_marosan_petergabor:
"Tévedsz. Parkolási díjak nélkül képtelenség lenne egyes helyeken parkolni."
De a keruleti lakosok ingyen parkolhatnak (vagy csak valami igen jelkepes eves dijert, nem?
"A díj biztosítja a helyek forgását."
Elvben igen.
De elismetlem neked is:
AZ alapfelvetes az volt, hogy amikor bevezettek a parkolsi dijakat, akkor parkolohazakat igertek, hogy eltunjenek az autok az utcakrol.
Ez nagyreszt csak a maganbefektetok jovoltabol tortenik meg, a parkolasi dijak "eltunnek".
" Az, hogy a fizetett zseton hová megy, már kérdés."
Pont csak errol volt szo az eredeti hozzaszolasomban.
"Jobb esetekbe jelentős része az önkormányzatokat gyarapítja, rosszabb esetben kevésbé..."
En ugy tudom, mar a kezdetektol fogva a rosszabbik eset all fenn, valahogy ezeknek a rendszereknekaz uzemeltetese mindig elviszi az osszes bevetelt...
Vagy egesz nap uresen allnak a parkolohelyek...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2018.06.29. 09:48:40

@Womb Raider: És ez egy tök semmilyen napon. El lehet képelni mi lenne egy nyári fogyasztási csúcsnál 38 fokos kánikula és 0 szél esetén, ahol a rendszer ennél sokkal feszítettebb.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2018.06.29. 10:07:21

@GyMasa:

"ezeknek a rendszereknekaz uzemeltetese mindig elviszi az osszes bevetelt..."

Persze, mikor többszörösen túlfizetik a parkolóőröket. Mert arra gondolni sem merek, hogy a csókos cégek vezetői lopják el a pénzeket.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2018.06.29. 10:15:57

@GyMasa: Igen, tényleg nagyrészt csak sápnak tűnik, bevételként kezelik és nem infrastukturális fejlesztési forrásként pl. Londonnal ellentétben a dugódíjal.

Az, hogy mélygarázs és parkolóhely kapacitás növekedés van annak semmi köze ahhoz, hogy ki építi. A lényeg, hogy van ilyen. Ennek ellenére a válság elmúltával a helyzet nem javult. Megint megindult a kiköltözés és az autók megint rátelepedtek a városra. 2013 előtt sokkal kisebb volt a forgalom évekig.

A parkolási bevételekből kétlem, hogy annyi pénz van, hogy mrd-os pházakat húzanak fel. Kooperációban lehet ilyeneket építeni, csak akkor azok környékén durván csökkenteni kellene a felszíni parkolóhelyek számát. A linkelt videót megnézted? 8 db parkolóhelyet sem szüntetet meg mikor két sarokra van egy parkolóház. Ezzel a megközelítéssel teljesen mindegy, hogy hány ház épül....

Az egész történet ott hibázik, hogy nem a belvárosba kell parkolás. A cél az lenne, hogy az autós el sem menjen oda. Csak ahhoz jobb elővárosi közlekedés kéne, amire az esélye szinte 0 a BKK szétverése óta...

A privát parkolási helyek bevonásakor a digitális korban simán megoldható, hogy X-Y közötti rendelkezésre állás van. Igen, ez nem univerzális megoldás, de még, ha csak a város privát parkolóhelyeinek 30-40%-a hasznosul már az is brutálisan magas szám. Ha ráadásul a tulajdonos ebből bevételt lát. Hoppá... Igencsak ösztönző, ha pl. adott esetben 30-60 perccel később megy haza és eltérés esetén dárgább parkolás időtúllépés miatt. Ez is pont olyan, mint a dugódíj. Ha drága valaminek a használata egy időben, akkor azt megfizettetik az emberrel.

De ez tényleg OFF.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2018.06.29. 10:20:01

@GyMasa: Még egy záró gondolat. Azt képzelni, hogy a felszíni parkolóhelyen nagyobb része felszámolható, az illúzió. Annyi "előnyük" van, hogy területre osztják el a terhelést. Ha több ezer parkolóhelyet egy épületbe teszel, aminekl legfeljebb 3-4 kijáráat a lehet, akkor az épület táján a hálózat képtelen kezelni azt. Ha ez a mennyiség fél kerületben oszlik el n+1 úton, akkor folyamatosabb a forgalom, csak a város közterületének számottevő részén autó parkol...

GyMasa 2018.06.29. 10:20:09

@apro_marosan_petergabor:
"Németországban a régi hazák alá is parkolók épülne."
Errol meg nem hallottam. Esetleg van valami linked erre?
"Sajnos a technológia igen drága"
...es veszelyes is.
Szinte kizartnak tartom, hogy engedelyeznenek olyat,hogy egy lakott haz ala, ismeretlen talajviszonyok kozott elkezdjenek melygarazst epiteni.
GYakorlatilag barmikor osszedolhet egy ilyen epulet a munkak kozben.
" - de ez nálunk is megoldás lenne."
Szerintem nagy szukseg nincs ra. Vannak foghijtelkek, ahova eleve lehetne igy epitkezni, illetve Budapesten mostanaban divat egesz lakotomboket dozerolni, es uj epuleteket felhuzni helyettuk. (Lasd a Szigony projektet!)
Ott pont eleg lenne, ha az epitesi eloirasok eloirnanak egy lakasszamx1,5 garazsmennyiseget, valamint pplusz 50%-ot ,amit meg kell nyitni az emberek elott.
Es, ahogy tobben megirtak, minden egyes ilyen beruhazas elkeszultekor megszuntetni pontosan annyi utcai parkolohelyet, amennyi elkeszult.
Ugyanis, abban iagzuk van, hogyha nem szunteted meg az utcai helyet, akkor azzal csak megtobb auto vasarlasara osztonzod a polgarokat.
" Majd, ha a törzsfejlődésben eljutunk odáig itt is elmegyünk ebbe az irányba."
Ez csak egy szuksegmegoldas.
En siman el tudom kepzelni, hogy annyira draga, hogy csak olyan epuletek alatt eri meg ezzel szarozni, amelyikek kulonlegesek.
Egy pesti dohos berhazat olcsobb lebontani a francba, es helyette epiteni ehy lakoparkot, -5 szintes parkologarazzsal.
"Az autózás nem a tömegközlekedés minőségéről szól (attól független)."
Az autozas egyedul ar/ertek aranyrol szol (azoknak, akiknek erdemi valasztas a tomegkozlekedes (Ahol nincs tomegkozlekedes, ott kenytelenek az emberek autozni, foleg, ha a tavolsag miatt a bicikli sem johet szoba)
Tehat, most szoritkozzunk Budapestre, mert ott a tomegkozlekedes viszonylag jo minosegu.
Tehat, egy atlag belvarosi akkor fog tomegkozlekedni autozas helyett, ha tomegkozlekedessel sokkal hamarabb, olcsobban, kenyelmesebben jut el a celjahoz, mint autoval.
Ez csak 3 szempont, mindenkinel mashol van a tureshatar, hogy melyikbol mennyit hajlando engedni.
De ennek a 3 feltetelnek akiertekelesenek kell azt eredmenyezniuk, hogy az illeto letegye az autot es buszra/metrora/stb. szalljon.
Ezen felul meg szamit a nem munkaba jaras egyenlege is.
Ha van 3 gyerek, es videki nagyszulok, akkor jo esellyel a tomegkozlekedes ki is esett teljesen, mert egyszeruen annyira draga, es lassu, hogy nem versenykepes az autoval.
(ezt eppen tudom, mert mi pont ilyen csalad voltunk)
" Szabadság érzés, kényelem, függetlenség, sértetlen intimszféra - most az egyéb előnyöket hagyjuk."
Igen, ezek is szamitanak, de a vegso dontest az fogja meghozni, hogy "meger-e nekem evente 1millio HUF-t, hogy ott all a melygarazsban egy A4-.es, amivel evente 3x mozdulok ki?"
(persze sok magyarnak megeri meg igy is, holott ez egy butasag, mert erre a specifikus uzammodra tenyleg olcsobb lenne eladni a garazst, az autot, es evente 3x berelni egy A6-ost arra az utra.
"Ezért sokan, igen sokan hajlandóak fizetni, miközben ez a gazdaság egyik motorja."
Meg tobbeknek pedig nincs valasztasa.
Egy borsodi zsakfaluban nem opcio a tomegkozlekedes.
3 gyerekkel csak igazan elszant embereknek opcio a tomegkozlekedes. (persze, aki raszanja a penzt az elso osztalyu vonatjegyre, meg a taxizasra, annak lehet ez is opcio, de meg akkor is ott van a problema, hogy sajat autoval otthon megpakolod a csomagtartot, es a celnal kipakolsz. TOmegkozlekedesnel csomagolas a taxiba, cuccolas a vonatra, (videki utazasnal pl Szeged-Pecs meg bejon egy Bp-en keresztulutazas is) taxi a celnal.
Ja, es 3 gyerekkel mar csak a minibuszos taxizas marad.
"Biztosítani kell a kultúrált autózás feltételeit."
Igen. Ebbe beletartozik az is, hogy ha megigerjuk a parkolohelyeket, es elkezdunk ra "gyujteni", akkor 20 evnel rovidebb ido alatt el kellene kezdeni teljesiteni az igeretet...
"Az EV megoldja a környezetvédelmet,"
Hat, ez annyira nem biztos. Legofkeppen akkor, ha CO2 mentes forrasbol szarmazik a villany.
" az utak minőségét, átbocsátó képességét, a parkolást kell megoldani. Ebbe a szabályozásba tartozik egyes területek parkolási díja is."
AKkor, ha azt valoban ezekre a celokra forditjak.
De nem ez tortenik.

GyMasa 2018.06.29. 11:05:00

@molnibalage:
"Az, hogy mélygarázs és parkolóhely kapacitás növekedés van annak semmi köze ahhoz, hogy ki építi."
Csakhogy a bovules szemmel lathatoan nem elegendo csak maganerobol!
Marpedig 20+ eve szedik a parkolodijakat Budapesten, celzottan azert, hoabbol parkolohazakat epitsenek.
Azaz a "fejlodes" csak feloldalas, es pont az az oldal hianyzik majdnem teljesen, amiert te is fizetsz!
"A lényeg, hogy van ilyen. Ennek ellenére a válság elmúltával a helyzet nem javult. Megint megindult a kiköltözés és az autók megint rátelepedtek a városra."
Mert pl nincs normalis reginalis tomegkozlekedesi rendszer Budapest korul.
Egy normalis fejlesztesben az elso lepes az lenne, hogy vegre bezarjak az M0-st Bp korul, hogy aki nem is akar a varosba jonni, annak ne KELLJEN.
(Egy M3-M1 az kb 70 km kerulo az M0-ason, ahol meg a baleset miatti lezaras is napi rutin. Raadasul aza 70 km egy kamionnal majdnem egy teljes ora plusz menetido)
(En, szemely szerint furnek 2 db alagutat Budapest alatt egy K-NY es egy E-D iranyut.
A K-Ny-i az az M3 bevezetojetol tartana az M0-asnal terne vissza az M1-M7-re.
Az E_D iranyo a 2-es utrol agazna ki, es az M5-oshoz csatlakozna szinten az M0-ason kivul.
Ezek valahol talalkoznanak Bp alatt, de semmi tobb le- es felhajto nem lenne rajta (Kiveve a noirmalis uzemben lezart veszkijaratokat). Ezzel lehet megakadalyozni, hoyg bealljon az egesz reggel is meg este is, hiszen ennek az lenne a feladata, hoyg gyorsan keresztulhajthasson, aki csak atutazik.
Es dijat kernek a hasznalatert.
(kamionnak 5000 HUF, autoknak 1000HUF)
Utana jonne a regionalis tomegkozlekedes fejlesztese:
- Reginalis, megifzetheto aru berletet bevezetni (hogy egy erd-Budapest ingazashoz eleg legyen csak egy reginalis berletet venni havi 30k-ert, es ne kelljen venni erdi buszberletet 10k-ert, MAV berletet 20k-ert es Bp berletet venni ujabb 10k-ert.)
- Utemes menetrendet bevezetni az agglomeracios vonalakon.
- elegendo szamu, ingyenes P+R-et epiteni a kiindulasi pontokon (Kelenfoldnek gyakorlatilag semmi ertelme nicns aparkolonak, mert, aki mar addig vegigszopta a dugot, az nem fogja ott leteni a kocsijat es atszallni tomegkozlekedesre. Annak alakohelyhez minel kozelebb kell megotrtennie)
Utoljara pedig marad a Budapesti tomegkozlekedes fejlesztese.
- Megszuntetni a sok atszallast, es minel hosszabb egybefuggo vonalakat kialakitani
- Olcso, tiszta, pontos (kiszamithato) tomegkozlekedest kialakitani
Es, ah mindez mar keszen van ES mukodik is, akkor lehet bevezetni a dugodijat, meg lezarni az egesz belvarost az autok elol.
Amikor mar vilagos, hogy csak azok mennek be a varosba, akiknek muszaj (klimaszerelo, 300kg-nyi szerszammal, stb), vagy akik gazdagok.
"A parkolási bevételekből kétlem, hogy annyi pénz van, hogy mrd-os pházakat húzanak fel."
Nyugodtan szamolj utana!
index.hu/belfold/budapest/2016/10/24/budapest_egyre_nagyobb_dugokra_szamithat/
Csak nehany adat:
naponta 275 000 auto ingazik Bp-re. (Ennek igen nagy reszet kivalthatna a fenti rendszer.)
Csak a 13. keruletben van 30 000 db fizetos parkolohely, es arra jut evente 1,2 milliard HUF (bevallott) bevetel.
parkall.hu/zone.html?city=budapest
Ez itt a parkolasi terkep.
A 13. keruletben
van 30k parkolohely.
Naponta 12 ora a dijkoteles idoszak
440HUF az oradij
Es van egy evben kb 250 munkanap
Ha ezeket mind osszeszorzod, akkor 39,6 Milliard HUF jon ki evente, mint lehetseges maximalis bevetel.
Ennek az 1,2Mrd az 3%-a.
Tehat, vagy valakik ipari mertekben lopjak el a penzt,
vagy kurvasokan bliccelnek (97%) (aleset, hogy ennyire sok ingyenes parkolokartya van kiadva)
vagy igazabol a helyek mind uresen allnak es nincs problema pakrolohelyet talalni
Es, ez csak a 13. kerulet.
Szoval rad bizom, hogy levnd a sajat kovetkezteteseidet.
"Kooperációban lehet ilyeneket építeni, csak akkor azok környékén durván csökkenteni kellene a felszíni parkolóhelyek számát."
A fenti szamitas alapjan boven lenne penz evente felhuzni egy-egy 10 Mrd-ba kerulo, 100 ferohelyes parkolohazat, ha nem lopnak el a penzt.
A '94-es bevezetes ota eltelt 24 evben mar csak a 13. keruletben lehetne 24000 ferohely parkolohazakban.
Es, emg igy is csak a bevetel kevesebb, mint felet kellett volna nem ellopni...

GyMasa 2018.06.29. 11:12:25

@molnibalage:
"Ha több ezer parkolóhelyet egy épületbe teszel, aminekl legfeljebb 3-4 kijáráat a lehet, akkor az épület táján a hálózat képtelen kezelni azt."
Akkor nem kell tobb ezer autot egy epuletbe tenni!
Nem vagyok epiteszmernok, de szerintem egy tetszoleges belvarosi foghijtelken mega kkor sem tudsz 1000 ferohelyes parkolohazat epiteni, ha csak parkolot epitesz.
EGy ilyen telekre fel lehet huzni kb max 100 lakasos tarsashazat.
Ahhoz 150-200 parkolohely jonne hozza a fenti elkepzeles alapjan.
" Ha ez a mennyiség fél kerületben oszlik el n+1 úton, akkor folyamatosabb a forgalom, csak a város közterületének számottevő részén autó parkol..."
Nezd, nem vagyok kozlekedesi mernok, igy ehhez nem ertek.
MIdnenesetre, en PL. Bp-en ha olyan helyen vagyok, akkor sokkal inkabb allok meg egy plaza parkolojaban, mint az utcan.
- Altalaban olcsobb
- Orzott (vagy legalabbis jobb esellyel van kamera)
- fedett, futott
- annyit fizetsz, amennyit bent vagy
- nem buntetnek meg. (tehat nem kell szopni azzal, ah eppen volt jegyed, de a parkoloor megis gucsog volt, hogy meg bemenjel a belvarosi irodajukba panaszt tenni.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2018.06.29. 11:17:57

@GyMasa: Egy ilyen alagút árából olyan elővárosi közelekedést lehet rittyenteni, hogy ehaj. Ide vezet az, ha valaki úgy gondolkozik, hogy csak kalapácsom van, akkor minden szögformájú.

El kell szakadni attól a gondolattól, hogy az autó a no.1 prioritás. Ennyi..

apro_marosan_petergabor 2018.06.29. 11:54:27

@GyMasa:
@apro_marosan_petergabor:
"Németországban a régi házak alá is parkolók épülnek." > Na ne többszintesbe gondolkozz...
Errol meg nem hallottam. Esetleg van valami linked erre? > nincs
"Sajnos a technológia igen drága" ...es veszelyes is. Szinte kizartnak tartom, hogy engedelyeznenek olyat,hogy egy lakott haz ala, ismeretlen talajviszonyok kozott elkezdjenek melygarazst epiteni"...."
> Ez építési kérdés, statika és anyagiak - rá kell bízni a megfelelő szakemberekre, akik jelkképes, ám nem sértően alacsony összegért megmondják, hol lehet, hol nem. Saját szememmel láttam, beszéltem olyanokkal kik ilyen házban laknak, sok helyen alkalmazzák.
De bizony ez jó lenne Mo-on is, a belső kerületekben, ahol NEM lehet lebontai a történelmi városképet. A már 1MFt/m2 es lakások tulajai (ha már megtörténtek a racionális tulajdonos cserék - és nem egy beinjektált öreg ávós gyagya-pár lakik a 130m2-s (pazar adottságú, de lerohadt) lakásban, amit már kífűteni sem tud, de annyi esze sincs, hogy okosan eladja, s kiköltözzön egy zöldkerületi kisebbe....) megengedhetik lassan maguknak, hogy ebbe vágjanak (nemtom' hány hazai cég lenne képes ezt zökkenőmentesen lebonyolítani) - s ha megvan rá az egységes akarat (társasház...).

"Az autózás nem a tömegközlekedés minőségéről szól (attól független)."
" Szabadság érzés, kényelem, függetlenség, sértetlen intimszféra - most az egyéb előnyöket hagyjuk."
"Biztosítani kell a kultúrált autózás feltételeit."
Igen. Ebbe beletartozik az is, hogy ha megigerjuk a parkolohelyeket, es elkezdunk ra "gyujteni", akkor 20 evnel rovidebb ido alatt el kellene kezdeni teljesiteni az igeretet..."
> Ebbe az irányba mozgunk, ha lassan is. (sok önkormányzat bevételét azért szépen gyarapítja a parkolás, már nem a 2000-es évek elején vagyunk, amikor volt 1-2 komcsi monopólium)

GyMasa 2018.06.29. 14:05:39

molnibalage:
"Egy ilyen alagút árából olyan elővárosi közelekedést lehet rittyenteni, hogy ehaj."
Csakhogy, ha fiogyeltel volna, akkor megertetted volna, hogy ez az alagut eppenhogy nem az agglomeracios forgalom kiszolgalasara lett volna hivatva, hanem a Budapestet minel gyorsabban elkerulni kivano utazoknak.
Eppen ezert nem szabadna a varosban semmifele be- es kijaratnak lennie, hogy az emberek ne arra hasznaljak!
Nekik nagyon nem mindegy, hoyg 12km-t kell autozniuk a kamionjukka egy alagutban 5000 HUF-ert, vagy 70 km-t a varos korul, legalabb 70% esellyel arra, hogy baleset van, es plusz 2-3 orat fog allni a dugoban.
" Ide vezet az, ha valaki úgy gondolkozik, hogy csak kalapácsom van, akkor minden szögformájú."
Eddig egyet ertettem veled, de itt most azert megingott ez az egyetertesem.
"El kell szakadni attól a gondolattól, hogy az autó a no.1 prioritás. Ennyi.."
Neked meg tudomasul kellene venni, hogy az arufuvvarozas igen jelentos resze a kozuton zajlik.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2018.06.29. 14:11:49

1. De. Figyelmtem.

2. Tehát, ha végre elkészülne az M0, akkor te erre építenél egy redundás útvonalat, amikor elkerülés lehetséges lenne?

3. Az M7 Osztyapentko - M3+M0 csomópont légvonalban 18 km...

4. Tehát akkor megint ott vagyunk, hogy M0 körgyűrű = autózás kiszolgálása több ezer mrd beruházásból... Erre építenél hasonló áron alaguta...

Ehhez képest 600 mrd-ból kb. kisebbfajta csodát lehetne tenni az elővárosi és belvárosi közelekdésből is.

Ez mi, ha nem a kalapács szindróma...??????

GyMasa 2018.06.29. 14:12:55

@apro_marosan_petergabor:
"Na ne többszintesbe gondolkozz..."
Egy szintben meg nem ertem, mi ertelme van?
Az lenne csak igazan draga megoldas.
"De bizony ez jó lenne Mo-on is, a belső kerületekben, ahol NEM lehet lebontai a történelmi városképet."
Te sem olvasod vegig, amit leirtam, ugye?
Hiszen azt mondtam, hoyg ez csak olyan epuleteknel lehetne alternativa, ahol az epulet erteke jelentos.
A dohos, belvarosi tombhazak pont nem ilyenek.
Ott igenis a teljes bontas lesz a jo/olcso megoldas!
" Ebbe az irányba mozgunk, ha lassan is. (sok önkormányzat bevételét azért szépen gyarapítja a parkolás, már nem a 2000-es évek elején vagyunk, amikor volt 1-2 komcsi monopólium)"
Hat, nem tudom, a 39milliardos elvi bevetel helyett beismernek 1,2-t, ami a 3%-a.
Ha szerinted ez a "jo irany", akkor nem tudom, mit is mondhatnek...
Nekem kicsit draganak tunik evente 37milliard HUF-ert uzemeltetni parezer parkoloorat, meg a parkolooroket.
De, nyilvan, nekem vannak irrealis elvarasaim.

GyMasa 2018.06.29. 14:21:42

molnibalage:
"1. De. Figyelmtem. "
Nem, nem figyeltele, es ahogy latom meg mindig nem figyelsz...
"2. Tehát, ha végre elkészülne az M0, akkor te erre építenél egy redundás útvonalat, amikor elkerülés lehetséges lenne?"
De mar 30 eve nem keszul el.
Ezen felul ez egy extra szolgaltatas lenne, amiert plusz penzt lehetne kerni.
"3. Az M7 Osztyapentko - M3+M0 csomópont légvonalban 18 km..."
Igazad van, de az meg mindig nem 70 km.
Egy kamionnak az az 50 km, az majdnem egy oranyi ut.
Egy oda-vissza viszonylatban az mar legalabb 1,5 ora elvesztegetett ido.
Szorozd azt fel a kamion amortizaciojaval, a sofor oraberevel, az uzemanyagkoltseggel, meg az esetleges plusz nappal amiatt, mert a cel leott 20 perccel meg kell allnia a sofornak a kotelezo pihenore, es akkor kiesik meg 8 ora.
Ha ez mind megvan, akkor szorozd ezt fel minden nap az M3-M1/M7 viszonylatban elhalado kamionok szamaval.
Szerintem igen tetemes osszeget fogsz kapni.
"4. Tehát akkor megint ott vagyunk, hogy M0 körgyűrű = autózás kiszolgálása több ezer mrd beruházásból... Erre építenél hasonló áron alaguta..."
Az M0 alternativaja a totalis dugo Budapesten keresztul.
"Ehhez képest 600 mrd-ból kb. kisebbfajta csodát lehetne tenni az elővárosi és belvárosi közelekdésből is."
Tovabbra sincs az alagutnak semmi koze az elovaros kozlekedeshez, pont hogy komplementer halmazt alkotnak.
"Ez mi, ha nem a kalapács szindróma...??????"
Jol van, akkor kalapacs, b+.
Ha ettol neked jobb lesz...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2018.06.29. 14:45:50

Az a baj, hogy te felteszed, hogy a forgalom többsége teljesen lekerül és nem hajt be adott lehajtón a városba.
Ezen felül az északi szakszt befejezve a M3 felőli út M1/M7 felé nem 70 km lenne.

Tehát megint ott vagyunk, hogy aránytalanul pazarolnád a forrásokat, amikor végre lenne egy teljes gyűrű, aimt továbbra is használna legalbáb az M0 forgalom 2/3-a külnöbző szakaszon, de az agglomeráció problémájára 0 megoldást adna.

GyMasa 2018.06.29. 14:47:32

molnibalage:
Tudod mit, felejtsd el az egeszet a francba!
Nincs nekem erre energiam!

apro_marosan_petergabor 2018.06.30. 12:09:41

GyMasa
"...Hat, nem tudom, a 39milliardos elvi bevetel helyett beismernek 1,2-t, ami a 3%-a...
Ha szerinted ez a "jo irany", akkor nem tudom, mit is mondhatnek..."

"Tavaly a Fővárosi Önkormányzatnak 950 millió forintos nyeresége volt a fővárosi parkoláson, ám ez csak a jéghegy csúcsa. A kerületi önkormányzatokat is ideszámítva nettó 8 milliárd forintos nyereség keletkezik a parkoláson – pedig elvileg nem is a nyereség, hanem a forgalomszabályozás a cél. Idén újabb területek lesznek fizetősek, természetesen ezúttal is forgalomszabályozási célokkal."(2015)
Úgy néz ki, vannak más adatok is...

apro_marosan_petergabor 2018.06.30. 12:21:46

molnibalage
2018.06.27. 22:27:24
"@apro_marosan_petergabor: Akkor simán nem értesz hozzá. 300 USD/kWe-ből te semmilyen erőművet nem húzol fel. Pont."
"So 1MWp costs around $1 million US."...
Multi Cell Price Per Watt 0.19 0.12 0.135 (utolsó az átlag, USD)
az inverterek hasonlóak... vagy lejjebb
Kicsit forgasd a fejed a világban... a magyaroszági árak nem mérvadóak, itt túls sok kézen mennek át a dolgok, s sokan extra profittal dolgoznak.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2018.06.30. 12:47:49

"Tavaly a Fővárosi Önkormányzatnak 950 millió forintos nyeresége volt a fővárosi parkoláson, ami a parkolócégek által befizetett iparűzési adóból származott. Ezzel szemben a kerületi önkormányzatoknál összesen 9 milliárd forintos veszteség jelentkezett a parkolásból annak ellenére, hogy a parkolócégek dinamikusan növelték a fizetős parkolásba bevont területeket."

Úgy néz ki, vannak más adatok is...

2018.07.02. 06:54:43

@apro_marosan_petergabor:
2018.06.30. 12:21:46

"Multi Cell Price Per Watt"
Jó..ééés?? + tartószerkezet+kábelezés+elektronika.. messze vagy egy rendszerre csatlakoztatható erőműtól.

gigabursch 2018.07.02. 08:03:45

@Gymasa

Szeretném felhívni az alűbbira a figyelmed:
M1-M0 (Biatorbágy) - M0 - M31-M3 Gödöllő a Google Maps szerint 92,3 km, míg Budapesten keresztül 45,7 km.
Tehát akülönbség 50 km.
Ez egy 90 km/h-val menp kamionnak, úgy, hogy nincs gázelvétel, nem egész fél óra elméleti többlet.
Ezzel szemben Budapesten át a fék-gáz-fék-gáz... kombó hatására alsó hangon + 1,5 óra.

Tehát:
Miről süketelsz?

Az, hogy az M0 maradékát be kéne fejezni, az nem kérdés szerintem, de az, hogy a kamionoknak hiába + 50 km, de ez lassabb lenne viszont kurvára nem igaz. Hogy finom legyek és nőies.

https://www.google.hu/maps/dir/47.4659041,18.8704835/47.6154453,19.3242442/@47.5917197,19.1572967,11z/data=!4m9!4m8!1m5!3m4!1m2!1d19.1012778!2d47.5317492!3s0x4741db9fb0e04877:0xdfcb4abe45b9a374!1m0!3e0

Kovacs Nocraft Jozsefne 2018.07.02. 10:42:49

@nanobursch:

"Ezzel szemben Budapesten át a fék-gáz-fék-gáz... kombó hatására alsó hangon + 1,5 óra."

Még így is megérheti nekik ha ezzel kikerülheti az M0 fizetős szakaszait. Eléggé cinikus dolog, hogy a kamion még fizessen is azért, amiért NEM szennyezi Budapestet.

Tehát:
Miről süketelsz?

gigabursch 2018.07.03. 12:28:23

@Kovacs Nocraft Jozsefne:
Félreértesz.
Az útdíj kérdése az egy dolog.
Az út használat, és a távolság - idő - járulékos gépkopások, stb. kérdésköre meg egy másik.
Megjegyzendő, gyakorlatilag a Hungáriára is csak az jöhet be, akinek ott van dolga, egyébként köteles kerülni.

Paks2 · http://megujulok.blog.hu 2018.07.03. 12:37:13

@Womb Raider: "minden konnektort"

Elbatyták. És? Közöm?

Paks2 · http://megujulok.blog.hu 2018.07.03. 12:43:17

@Womb Raider: "majd a különbséget levonjuk a nyugdíjadból!"

Támogatnám, hogy a politikusok, állami döntéshozók a döntésikért a vagyonukkal is feleljenek. Felete utódai hetediziglen fizetnék vissza az államadósságot...

Paks2 · http://megujulok.blog.hu 2018.07.03. 12:46:57

@GyMasa: "Magyarország igénye csúcsidőben kb 7GW, tehát, ha csakis importból szeretneéd valamilyen őrült perverzió miatt ellátni az országot, akkor 80 milliárd EUR-ba kerülne csak a távvezeték."

Messze nem vagyok olyan perverz, mint az atomhülyék.

Drágábban csinálni a drótot, mint a végén az erőművet, eleve fasság. (Kivéve, ha tényleg valami nagyon olcsó/drága áramot termel.)

2018.07.03. 12:59:57

@Kovacs Nocraft Jozsefne: "Még így is megérheti nekik ha ezzel kikerülheti az M0 fizetős szakaszait. Eléggé cinikus dolog, hogy a kamion még fizessen is azért, amiért NEM szennyezi Budapestet. "

A kamion nem azért fizet.. hanem azért, mert időt és üzemanyagot, a sofőr meg munkaidőt és stresszt spórol meg. A vezetési idők miatt nagyon nem mindegy, hol kell kiállnia..
Én imádom a nullást, mert hétközben is elég zökkenőmentesen át lehet suhanni az extrém csúcsidőkön túl . Behúzza az ember a tempomatom 120-125-re és a belső sávban suhanbongó.

A városon max hétvégén reggel lehet gyorsabban áthaladni nyugat-kelet irányban, de ott azért kell sasolni a sok agyatlant és a nulláson hat liter alatt vagyok gázoljabók, a városban meg tizennégy-tizenhat. Nagyon nem mindegy..

2018.07.03. 13:01:29

@Paks2: "Felete utódai hetediziglen fizetnék vissza az államadósságot..."

Az örökös jóvátétel az mások biznisze..

GyMasa 2018.07.03. 13:05:52

@Paks2:
"Drágábban csinálni a drótot, mint a végén az erőművet, eleve fasság."
AKkor miert kalapolsz meg mindig ezzel a fasz otlettel?

GyMasa 2018.07.03. 13:16:08

@gigabursch:
Na, akkor most, hogy megjavitottak a blogmotort:
"Szeretném felhívni az alűbbira a figyelmed:"
Elore megjegyeznem, hogy jobb lett volna, ha vegig eolovasod, amirol ment a vita, mert a hozzaszolasodbol az tunik ki, hogy ez nem tortent meg!
"M1-M0 (Biatorbágy) - M0 - M31-M3 Gödöllő a Google Maps szerint 92,3 km, míg Budapesten keresztül 45,7 km.
Tehát akülönbség 50 km."
Stimmel.
"Ez egy 90 km/h-val menp kamionnak, úgy, hogy nincs gázelvétel, nem egész fél óra elméleti többlet."
Nos, az a "nem egeszen fel ora elmeleti tobblet" siman borul, ha barmi basz van az M0-ason, ezen kivul pedig pont ez a fel ora lehet az a tobblet ido, ami miatt nem eri el a celjat a sofor aznap.
Es akkor legalabb 8 orat kell varnia.
"Ezzel szemben Budapesten át a fék-gáz-fék-gáz... kombó hatására alsó hangon + 1,5 óra."
Kar, hogy a "Budapesten at" szoba sem kerult, mint alternativa, a szo egy esetlegesen Budapest ala furando, E-D es K-Ny iranyu gyorsforgalmi alagutrol szolt, ahol szinte fekezes nelkul, egyenletes 90-es tempoval hajthat el Budpest ALATT. Es ezert plusz utdijat fizetne.
"Tehát:
Miről süketelsz?"
Hat, nem tudom, de egeszen biztosan nem arrol, amit te most a szemere hanytal.
"Az, hogy az M0 maradékát be kéne fejezni, az nem kérdés szerintem,"
Szerintem sem, mar 30 eve be kellett volna.
De, ezugyben reklamalj a levego munkacsoportnal, meg az oszes ottani onkormanyzatnal, akik 30 eve szabotaljak a folyamatot.
" de az, hogy a kamionoknak hiába + 50 km, de ez lassabb lenne viszont kurvára nem igaz."
Mert nem olvastad el, hogy mirol irtam.
Ebben a vitaban az M0 vs Budapest alatti atmeno alagut viszonylatban ment az otleteles.
De nem baj, Balage sem ertette meg az otletet, tehat nyilvan en nem voltam kepes azt erthetoen felvezetni.

GyMasa 2018.07.03. 13:20:51

@apro_marosan_petergabor:
"Úgy néz ki, vannak más adatok is..."
Igen, de meg a 9 milliard HUF is csak a 25%-a az elmeletileg elerheto maximumnak.
Es meg errol is megmutatta Kovacsne, hogy nem teljesen ugy van, ahogy leirtad....
Szoval, erted, itt evente hianyzik 30 milliard HUF, csak a 13. keruletre vonatkoztatva!

gigabursch 2018.07.04. 04:26:10

@GyMasa:
Ok, így más a leányzó fekvése...

ÉNY szektor kell, K-NY alagút sose lesz, a Hebegő Mókacsoport meg remélem az új civil tv hatálya alá kerül végre, bár már akkor börtönt érdemeltek volna.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2018.07.04. 17:09:00

"A jelenlegi legelfogadottabb szerint a sötétség oka, hogy az univerzum nem végtelenül idős, csak olyan 13,8 milliárd éves, így ma még csak azokat az objektumokat látjuk, amelyek 13,8 milliárd fényévnyire vagy annál közelebb vannak hozzánk. Az ennél távolabbról érkező fény egyszerűen még nem ért ide."

index.hu/tudomany/til/2018/07/04/miert_fekete_a_vilagur_ha_tele_van_csillaggal/

Mi a fészkes fenének ír ismeretterjesztő kozmológiai cikkeket az, akinek halovány fingja sincs a kozmológiáról? Köztudott, hogy a ma látható univerzum tőlünk legtávolabbi pontja jelenleg kb. 45 milliárd fényévre van tőlünk, nem 13.8-ra, hiszen amióta elindult hozzánk a fénye, már nem keveset távolodott tőlünk. Tehát a látható univerzum sugara nem 13.8, hanem kb. 45 milliárd fényév.

Lusuka · erettsegitetelek.com 2018.07.05. 00:32:49

Nagyszerű pénzkereseti lehetőségek, fotózással, forditással, sorozat és kép feltöltéssel, facebook profillal és minden mással: www.internetespenzkereses.info/

2018.07.05. 06:56:30

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Annyi finomítással..hogy könnyen lehet, már semmi fényt nem sugároz, sőt, nem is hasonlít akkori önmagára, amikor a most látható fény elindult belőle. Szóval mindent összevetve.. ha időgépben szeretnénk utazni, semmi mást nem kell tenni, csak esténként feltekinte a csillagok milliárdjaira.

gigabursch 2018.07.05. 07:36:18

@Lusuka:
Remélem felakasztanak a hirdetésedért.

GyMasa 2018.07.05. 10:38:36

@gigabursch:
"ÉNY szektor kell, K-NY alagút sose lesz,"
OK, csak egy otlet volt.
De szerintem praktikus lenne.
" a Hebegő Mókacsoport meg remélem az új civil tv hatálya alá kerül végre, bár már akkor börtönt érdemeltek volna."
Amen!
Veluk is pont az a baj, mint az osszes ilye sotetzold csoporttal, hogy a valos sulyukhoz kepest a nagy hangjuk miatt felul vannak reprezentalva.

gigabursch 2018.07.05. 16:59:48

@GyMasa:
Ennél többet érne az É-D alagút, de persze az sem lesz.

gigabursch 2018.07.05. 17:04:05

@Kovacs Nocraft Jozsefne:
Azon a 13 mrd fényéven én is erősen meglepődtem, de az index az mindig is index marad. Ez kb. a 80-as évek Ég és Föld c. ifjúsági kozmosz enciklopédia aktualitása. Azóta már lassan 35 év eltelt.
S a 45 mrd fényévről csak annyi, hogy jelenleg ez az ismert. Még néhány kutatás és lehet hogy holnapután már 60 mrd-re nő az évek száma. Nem lepődnék meg. Sőt azon sem, ha kiderülne, hogy ennyi idő alatt volt három "ősrobbanás" is.
Szóval az a BigBang is csak egyre távolodik mindenkitől. Térben is, időben is.

GyMasa 2018.07.05. 17:54:14

@gigabursch:
Hat, nem tudom, szerintem az M0 fo forgalma a M1(Europabol/ba)-M5(Balkan fele/bol)-M3(Ukrajna fele/bol)
viszonylatokban a legjelentosebb.
Tehat foleg ebbe a 3 iranyba kellene nyulnia ennek az alagutnak.
Eszakrol inkabb csak az agglomeracios forgalom jelentos, viszont annak pont NEM kellene ez az alagut.
Az agglomearcios forgalmat teljesen maskeppen kellene kezelni, de ezt mar tobbszor leirtam.

Paks2 · http://megujulok.blog.hu 2018.07.05. 18:19:28

@gigabursch: "60 mrd-re nő az évek száma"

Nem az évek száma, hanem a fényévek száma. A fényév nem idő-, hanem távolság mérték.

Mióta figyelem, az Androméda köd már két és félszer távolabb van. Valójában nem távolodik, hanem közeledik, csak a távolságmérések lettek egyre pontosabbak. Nem véletlen, a csillagászat egyik legnehezebb problémája a távolság meghatározása.

2018.07.05. 19:23:24

@gigabursch: "Szóval az a BigBang is csak egyre távolodik mindenkitől. Térben is, időben is.
"
Jó, de valójában már ez is az emberi felfogóképesség határait feszegeti. Lehet, praktikusabb lenne több erőforrást cvsoprtosítani a világegyetem másik kiterjedésének irányába, az atomi/szubatomi részecskék világának mennél pontosabb megismerésére, az ott zajló folyamatokkal együtt. Talán többet profitálnánk belőle. Mondjuk nagy pofára esés lenne, ha kiderülne, hogy egy VR kukkeron át szemléljük a horizontot egy laboratórium lombikjában... egy kibaszott nagy labor kibaszott nagy lombikjában..

gigabursch 2018.07.05. 19:39:31

@Paks2:
100%-ban egyetértek veled.
Pezsgő...
Pukk!

gigabursch 2018.07.05. 19:40:15

@Womb Raider:
Öööö, ezt már hálivúd feldolgozta a Men in Black c. eposzában.

gigabursch 2018.07.05. 20:23:58

@GyMasa:
RoLa terminálok és célvonatok. Aki lemarad, az vár. Kötelezően. Minden tranzit kamionra nézve.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2018.07.05. 21:39:52

@Paks2:

"@Lusuka: A te kurva anyádat, spamgeci."

Ritka eset, amikor egyetértek veled, de most ez is eljött. :)

Kovacs Nocraft Jozsefne 2018.07.05. 21:49:56

@Womb Raider:

"Lehet, praktikusabb lenne több erőforrást cvsoprtosítani a világegyetem másik kiterjedésének irányába, az atomi/szubatomi részecskék világának mennél pontosabb megismerésére"

Nevetni fogsz, de a kettő kvára összefügg. Pl. épp a szubatomi világ alaposabb megismerése ad magyarázatot az univerzumban előforduló alacsonyabb rendszámú elemek mennyiségére és azok arányára: en.wikipedia.org/wiki/Big_Bang_nucleosynthesis . De számos egyéb példa is azt mutatja, hogy a kvantumfizika sok esetben tud választ adni kozmológiai kérdésekre - és nem egyszer fordítva is.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2018.07.05. 21:58:08

@Womb Raider:

Stanisław Lem: Corcoran professzor - megjelent a Lymphater utolsó képlete c. elbeszélés-gyűjteményben, a könyv első elbeszélése. Nem egészen ugyanaz, amit te írtál, de ha elolvasod, meglátod a hasonlóságot.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2018.07.05. 22:00:24

Nagyon off, de talán az itteni szakértők közül akad, aki erre is tud választ adni:

Vajon miért van az, hogy csupa asztmás beteg megy el világszintű kerékpárversenyzőnek? Nem sokkal jobb eredmények születnének, ha EGÉSZSÉGES emberek versenyeznének? :O

index.hu/sport/bringa/2018/07/05/chris_froome_hogy_mentettek_fel_a_doppingvadak_alol_bizonyitas_sky_szalbutamol_tour_de_france/

gigabursch 2018.07.06. 07:01:03

@Kovacs Nocraft Jozsefne:

1994 téli olimpia Lilehammer.
A versenyzők 94%-a volt asztmás, igen még a műkorcsolázók is.
Legalábbis a bejelentetten használt gyógyszerek alapján.

Az Asztmával legkevésbé érintett sportág a Curling (Körling, van ennek egyáltalán magyar neve?) és a síugrás volt. Továbbá kevés asztmás volt az akkor még új sportszám, a síakrobatika terén.

A sífutók, alpesi sielők, bobosok és a jégkorongosok szinte 100%-a asztmás volt.
Nahát...

Egyébként az asztmagyógyszerek többségétől jobb a tüdő oxigén cserélő képessége.

2018.07.06. 07:35:05

@gigabursch: "Körling, van ennek egyáltalán magyar neve?"

Naná!! Jégteke... határeset..de elfogadjuk.

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Ezt én értem, de pont erre utaltam. Elősször fejtsük meg, mi is történik az energia <> anyag átjáróban pontosan, milyen receptekből, milyen hozzávalókkal építkezik az univerzum és onnatól már könnyebben modellezzük a valóságot. Most kicsit olyan, mint MekkElek..egyszerre épül fundamentum és a tetőszerkezet.. Van konkrétan olyasmi ami a kozmológiából szivárgott a szubatomi kutatások irányába? Komolyan nem tudom. Kissé egyirányúnak tűnik nekem ez.. a részecskefizikusok felfedezéseit a kozmológia jobbára csak igazolja és beépíti az elméleteibe, de fordítva ez mennyire működik? Az oké, hogy a kozmológia kérdéseket tesz fel, talán inspirál is.. de a valódi válaszok honnan jönnek?

2018.07.06. 07:37:21

@gigabursch: "Egyébként az asztmagyógyszerek többségétől jobb a tüdő oxigén cserélő képessége."

Kiskapu a szteroidok használatához.

Paks2 · http://megujulok.blog.hu 2018.07.06. 09:19:51

@Womb Raider: "Van konkrétan olyasmi ami a kozmológiából szivárgott a szubatomi kutatások irányába?"

Eh, millió. Pl. a hidrogén-hélium aránya a korai univerzumban, amiből az ősrobbanás modelljére kerül korlátozás, amit a kavantumfizikának kell kielégítenie. Vagy a sötét anyag, amit most meg kell találniuk a részecskefizikusoknak.

2018.07.06. 09:22:07

@Paks2: Tehát ezek szerint kérdések jönnek abból az irányból, válaszok meg erről...
Bár kétségtelen, a válaszokhoz néha kérdések is szükségeltetnek.

Paks2 · http://megujulok.blog.hu 2018.07.06. 09:51:23

@Womb Raider: Filozófiai síkra tévedtél. Az, hogy "van sötét anyag, és a világegyetem tömegének 23%-át teszi ki", az szintaktikailag állításnak minősül, bár valóban sok kérdést vet föl. Azt, hogy a fotonnak nincs tömege, talán a makrovilágból tudjuk. Az éter létezését is makrokísérlettel cáfolták*. De keress olyan valakit, aki tanult valaha is fizikát, sok példa van, én nem akarok hülyeségeket mondani.

* Cáfolni nem lehet, de ennek hatására kezdtek kihalni (pontosabban: nem újratermelődni) az éter hívei.

2018.07.06. 10:10:12

@Paks2: "van sötét anyag, és a világegyetem tömegének 23%-át teszi ki"

Ezt én valahogy úgy tudom, hogy "kellene legyen valami" ami a hiányzó tömeget/anyagot reprezentálja, különben nem működik pontosan a legnagyobb konszenzuson alapuló modell. Bár lehet, az állítás, valójában inkább kérdés a szubatomi fürkészek irányába.."szerintetek lehetséges?" "Nem keresnétk meg, amit mi elvasztettünk/nem találtunk meg?"

Kovacs Nocraft Jozsefne 2018.07.06. 11:07:43

@gigabursch:

"Egyébként az asztmagyógyszerek többségétől jobb a tüdő oxigén cserélő képessége."

Ezt tudom. Na de ha egészséges, nem asztmás beteg emberek versenyeznének, akkor nem lennének sokkal jobb eredmények? Szegín asztmás versenyző a gyógyszere nélkül állandóan levegő után kapkodna a legkisebb fizikai megterhelésre is.

De figyelj csak, felmerült bennem egy szörnyű gyanú. Bizonyára csak igazságtalan vádaskodás részemről, de nem lehet, hogy ezek a versenyzők nem is asztmásak, csak azt hazudják, hogy erre föl legálisdan szedhessenek amúgy doppingszernek minősülő szereket? :O

Ha ez a szörnyű gyanúm esetleg igaznak bizonyulna, akkor felmerül az újabb kérdés: a versenyszervezők valóban olyan hülyék, hogy ezt beveszik, vagy az egész sportág hallgatólagosan eltűrt hazugságokon és doppingon alapul?

GyMasa 2018.07.06. 11:30:45

@gigabursch:
"RoLa terminálok és célvonatok. Aki lemarad, az vár. Kötelezően. Minden tranzit kamionra nézve.W
A RoLa megbukott. Es most csak leepitik, nem fejlesztik.
Draga, rugalmatlan es lassu megoldas volt.

2018.07.06. 11:40:43

@Kovacs Nocraft Jozsefne: "Ezt tudom. Na de ha egészséges, nem asztmás beteg emberek versenyeznének, akkor nem lennének sokkal jobb eredmények? Szegín asztmás versenyző a gyógyszere nélkül állandóan levegő után kapkodna a legkisebb fizikai megterhelésre is. "

Na, de akkor nem lenne jobb az asztmát síeléssel, meg bobozással gyógyítani? Ha a sportolók is képesek leküzdeni az asztmát a sportversenyek erejéig, akkor lehet, nem a gyógyszer tett csodát, hanem a síléc!

@GyMasa: "Draga, rugalmatlan es lassu megoldas volt."
A rugalmatlanságot elfogadom, mert nyilván kevesebb terminál volt, mint közút.. de eleve mi lenne, ha a közúti fuvarozásból kierőszakolnák (magasabb útdíjak) a tranzitforgalom feladását és csak a vasút végezhetne ilyet? Tudom, JIT gyárak, meg adjuramistenazonnal, de el kellene dönteni, mi éri meg hosszú távon. Amúgy meg a RoLA nagy távolságokon is képes volt egy sofőrrel működni, 7/24-ben haladt a kamion és a sofőr csak a termináltól kellett vezessen. Szerintem talán olcsóbb, mint két sofőr, ugyanazon távra. De csak tippelek.

gigabursch 2018.07.06. 11:57:33

@Kovacs Nocraft Jozsefne:
Nos, én is voltam legálisan két hónapig asztmás.
A sorozásig.
Utána E-kategória...

Egyébként teljesen igazad van.

Dehát az hol sportszerű, meg nem kirekesztő, hogy a beteg emberek nem vehetnek részt egy sporteseményen...
???
Aztán a betegek bebizonyítják, hogy jobbak, mint az egészségesek, tehát betegnek lenni jobb, mert azzal jutsz előrébb. EZz egyébként az abnormalitás (értsd buzi-) lobbi célja,
Egészséges vagy? Dögölj meg.
Beteg vegy? Te vagy a mi emberünk.

S itt ezen a ponton visszaigazolódik a régi nagy-nagy kérdés:
Kell-e ilyen szinten a koxolást korlátozni? Értelmes-e, hogy annyi minden ki van tiltva a sportolóktól, hogy már egy megfázásra sem vehetnek be egy algopírint, mert az kox. Igaz nem azért, mert ettől erősebb lesz valaki, hanem azért, mert jól adagolva állítólag elfed egyes cuccokat, Teljesen abszurd ez az egész.
Pont úgy, ahogy a spanyol bringás állítólagos marhahúsa állítólag hormonnal nyomott volt (ami egyébként teljesen életszerű, de mégis röhejes...)
Mert nyilván megehetnék egy vödör nerobolt, akkor sem emelnék fel 200 kg-ot a súlyemelők versenyében.
Nyilván zabálhatnám az AEÁ állami doppingprogramjának THG-jét, akkor sem lennék sem úszásban, sem kajak-kenuban, sem atlétikában olimpiai bajnok de nyilván nem nyernék plusz 3 liter vérrel (vagy EPO-val) Tourt.

Szóval, amíg az autóversenyzésben ér az autókat "halálra" reszelgetni, meg adalékozni, addig az emberversenyekben elvben tilos, de a végeredmény mégis ugyanaz. Fejlesztés, reszelés, polirozás, elfedés.

12 évi sportoltam. Amúgy kenus versenyző voltam. Ha a fejem tetejére álltam volna se tudtam volna Kozmann Gyurit megcsípni. Mindegy hányas pályán volt ő vagy én, merről fújt a szél, beragadt-e a rajtba vagy nem. Tökmindegy. MINDIG_jobb_volt.
Jobb volt nálam. Ennyi. Pedig 12 éven át úgy keltem-feküdtem, hogy olimpiai bajnok leszek.
Két dolog vigasztal: Amit elértem az szép és jó volt, amit meg tk. rajtam keresztül ért el az, aki hazánkat képviselte, ahhoz én is kellettem.
A tanulmányaimban és munkámban - a családom mellett - meg kiteljesedtem.
S akkor már nem is beszélek arról, hogy milyen élmény a családdal vízitúrázni.
Egyben vicces és bosszantó, hogy a kenuban a 12 éves lányom és én evezünk, a másik három napozik, meg van (kaja, pihi, dumcsi, stb), és mégis gyorsabbak vagyunk mint a társaság többi hajója és még el se fáradunk, csak mert a mozgás, súlypont, terhelés, stb. rendben van. A bosszantó azért, mert várni kell a társaságra ott ahol tényleg haladni kéne (mert mondjuk jön az áldás egy óra múlva).

De sokszor elmerengtem azon, hogy a koxos olimpiai bajnoki címnek örülnék-e? Nem tudom.
Ez mindig az egyén alkatától függ. Van akit sose befolyásolt, van aki ezt úgy élte meg, hogy legális volt, van aki meg úgy, hogy igazában őt ebbe belehajszolták.
Alighanem azok az emberek, akik évek múltán is büszkék az eredményükre érdemben mind tiszták voltak.
(lásd: Balczó Bandi (pedig nála szerényebb ember a világon nincs); Egerszegi, és még jó sokan mások.

2018.07.06. 12:03:21

@gigabursch: "De sokszor elmerengtem azon, hogy a koxos olimpiai bajnoki címnek örülnék-e? Nem tudom."

Amennyiben üzleti vállalkozásként, munkaként tekinted a sportot, akkor csak a mérleg a fontos.

gigabursch 2018.07.06. 12:03:45

@GyMasa: @Womb Raider:
A RoLa legnagyobb gondja az volt, hogy idehaza egy szocialista nagyvállalat szervezte, jelesül a MÁV.

Ők be tudták bizonyítani, hogy nem jó.

A másik szintén nem kicsi gond az infrastruktúrából adódik.
Kevés fel-le rámpa, rossz átcsatolások (Rákos, Kőbánya és Kelenföld rossz kihasználása) és jogszabályi töketlenkedés.
Aztán jött wáberer gyurika és jelenleg nem is néz ki úgy a világ, hogy ismét lesz ilyen idehaza.
De azért a soporni RoLA terminál nyugatra mégis dolgozik (Graz-Marseille-Barcelona; ill Bécs-München-és onnan mindenfele). Vajon miért?
Ott miért tudja a feladó gépes két-három órán belül megkapni a lejött gépet terhestül?
A sofőrt nem kell utaztatni, csak a gépet-árut.
Marad neki 2-500 km közút, de közte 300-3000 km meg megy vasúton.

Paks2 · http://megujulok.blog.hu 2018.07.06. 12:09:39

@Womb Raider: "Nem keresnétek meg"

Nem igazán értem, hogy mit kérsz számon a csillagászokon? Minimum kellene építeniük egy féreglyukat, és elmenni távoli világokba? Vagy mi?

Paks2 · http://megujulok.blog.hu 2018.07.06. 12:13:34

@gigabursch: "Kell-e ilyen szinten a koxolást korlátozni? "

Nem kéne. Mindenki beküldi a vizeletmintáját, és amelyikben a legmagasabb szintű a doppingszer, az lesz az olimpiai bajnok. Rengeteg utazást meg lehetne így spórolni.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2018.07.06. 12:33:51

@Paks2:

A rendezési költségekről, sportlétesítményekről nem is beszélve.

Már komolyan szégyellem magam, hogy megint egyetértek veled. :DD

2018.07.06. 12:40:53

@gigabursch: "A RoLa legnagyobb gondja az volt, hogy idehaza egy szocialista nagyvállalat szervezte, jelesül a MÁV."

Ez nem a MÁV Cargo biznisze volt??? (Nem követem annyira aptudét, azért kérdezek hülyeségeket..) Azt én értem, hogy WGY-t fel kell hízlalni..a MCargo meg gebedjen meg, úgyis a labancoké és van útdíj is.. de ez így akkor is kőkorszak. Ennél még a konténerre igazított szállítmányozás is hájtekebb módszer.
(Jó, nyilván akad néhány gyűjtőfuvar, de az nem jellemzően kamion méret.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2018.07.06. 12:41:15

@Womb Raider:

"Ezt én valahogy úgy tudom, hogy "kellene legyen valami" ami a hiányzó tömeget/anyagot reprezentálja..."

Én is így tudom, egyelőre rengeteg jelölt van a sötét anyagra. Nemrég épp a neutrinók egy negyedik fajtáját gyanúsították meg.

Tudomásul kell venni - szerencsére wmiki nincs itt -, hogy a csillagászat és a kozmológia nagyon sokszor sötétben kénytelen tapogatózni, mert csak nagyon korlátozottan képes megfigyelésekre, a megfigyelt objektumok megvizsgálására.

Érdekes módon persze a részecskefizika is hasonló cipőben jár, a részecskéket csak a viselkedésük és a kölcsönhatásaik alapján tudjuk vizsgálni, de fogalmunk sincs, "valójában" milyen egy akármilyen mezon vagy egy foton szerkezete. Pedig elvileg féreglyuk sem kell a vizsgálatukhoz. :D

GyMasa 2018.07.06. 12:52:31

@Womb Raider:
"A rugalmatlanságot elfogadom, mert nyilván kevesebb terminál volt, mint közút.."
Nekem anno 20+ eve eszembe jutott az a - kesobb teljesen eletkeptelennek bizonyult otlet - hogy RoLa-val kellene Menni Olaszorszagba, az odavezetes helyett.
- Felszallas akkor voSzegeden, meg valamelyik Bp-i allomason (a Szeged az pont jo is lett volna)
- A cel az Ausztriai Wells, ahol szepen lehajtasz, es a MAV-nak fogalma sem volt rola (eeeertes RoLa), hogy egyaltalan hogyan tudok onnan RoLa-n tovabbjutni, mondjuk Milanoba.
- Nemhogy jegyet nem arultak, de meg sem tudtak mondani, hogy egyaltalan van-e Rola abba a viszonylatba.
- Tehat nekem kellett volna az osztrak meg az olasz vasuttal birkozni, hogy kideritsem.
- Ha pedig nem is letezik a dolog, akkor meg ott vagyunk, ahol a part szakad, hiszen Wells nincs sokkal kozelebb Milanohoz,mint Szeged, tehat egy 12 oras vezetes akkoris befigyelt volna, de legalabb akkor a Brenner hagon keresztul...
- Mindezek tetejebe ez a Szeged-Wells ut 150000 HUF lett volna csak oda, akkor, amikor egy komplett, 1 hetes utat, uzemanyagkoltseggel, szallodaval, es kajaval kihoztam amugy 50kHUF-bol.
Azt persze nem tudom, hogy utana mi tortent, mert azota nem kovetem ezt, de nincsenek illuzioim vele kapcsolatban.

de eleve mi lenne, ha a közúti fuvarozásból kierőszakolnák (magasabb útdíjak) a tranzitforgalom feladását és csak a vasút végezhetne ilyet? Tudom, JIT gyárak, meg adjuramistenazonnal, de el kellene dönteni, mi éri meg hosszú távon. Amúgy meg a RoLA nagy távolságokon is képes volt egy sofőrrel működni, 7/24-ben haladt a kamion és a sofőr csak a termináltól kellett vezessen. Szerintem talán olcsóbb, mint két sofőr, ugyanazon távra. De csak tippelek.2

GyMasa 2018.07.06. 13:10:40

@gigabursch:
"Ők be tudták bizonyítani, hogy nem jó."
Nekem tokeletesen bebizonyitottak.
"A másik szintén nem kicsi gond az infrastruktúrából adódik."
Ez csak duma!
"Kevés fel-le rámpa,"
A kozut ott van minden allomasra bevezetve.
Rampat pedig a MAV koltsegevetesehez kepest fillerekbol lehetne epiteni.
" rossz átcsatolások (Rákos, Kőbánya és Kelenföld rossz kihasználása)"
Ezt viszont semmibe nem kerulne jol managelni, csak az elhatarozasra lenne szukseg.
De, amig a MAV-nak nem kell torodnie azzal, hogy mait csinal, az nyereseges.e egyaltalan, addig ez csak akkor mukodokepes, ha valami olyan pozicioba kerul valaki, ahol lehetosege van egy ilyet kezdemenyezni, valaki akinek ez szive ugye/becsipodese...
"és jogszabályi töketlenkedés."
Ennek az egesznek piaci alapon kellene mukodnie, es ugy olcsobbnak lennie, mint a teljes kozuti fuvarozasnak.
Ha jogszabalyokkal akarsz kikenyszeriteni ilyen dolgokat, akkor csak az ugyeskedesnek agyazol meg.
Lasd Demszky hozzaallasat! Neki volt az a fixa idea-ja, hogy majd jol "rakenyszeriti" a budapestieket a tomegkozlekedesre. AZt' az is mennyire kivaloan mukodott!
"Aztán jött wáberer gyurika és jelenleg nem is néz ki úgy a világ, hogy ismét lesz ilyen idehaza."
Talan az is kozrejatszott, hogy jelenleg olcsobb kifizetni a sofor egesz hetvegejet, mint feltenni a kamiont egy olyan rendszerre, ami tobbszorosen dragabb, mintha labon menne a kamion.
"De azért a soporni RoLA terminál nyugatra mégis dolgozik (Graz-Marseille-Barcelona; ill Bécs-München-és onnan mindenfele). Vajon miért?"
Valoszinuleg ott olcsobb, vagy csak marginalisan dragabb a fuvardij.
"Ott miért tudja a feladó gépes két-három órán belül megkapni a lejött gépet terhestül?"
GySEv?
"A sofőrt nem kell utaztatni, csak a gépet-árut."
Ooo, a RoLa-n a sofor is utazik, csak a szerelveny elejen a hozzacsatolt, lefingott szemelyvagonban.
"Marad neki 2-500 km közút, de közte 300-3000 km meg megy vasúton."
Hat, az alapesetet felteve (200 km a RoLa-ig, 300 km RoLa - 200 km utana = 700 km) Nos, ennyit egy kamion labon is meg tud tenni egy nap alatt.
Tehat, abban az esetben az egyeduli kerdes, hogy azt a kozepso 300 km-t megteszi-e 4 ora alatt a RoLa, (mert a kamion labon megtenne) illetve, hogy mi a kulonbseg a labon utazas es a RoLa ara kozott?
Mondjuk a 3000km-t azt nem tudom, hogy hova ertetted, mert az EU-n belul az nem is igazan ertelmezheto...
(talan valami igen eszaki Skocia/norvegia viszonylatban, de abban szinte egeszen biztos vagyok, hogy oda meg nincs RoLa, hiszen valoszinuleg minimalis lenne az igeny oda utazni omegesen...)

2018.07.06. 13:41:19

@GyMasa: Hát... tanulságos. Szóval akkor megint félrevezett a józan paraszti eszem...

Most, hogy szóba került, utána néztem: vonattal-termeszetesen.blog.hu/2017/07/05/miert_szunt_meg_a_kamionszallitas_magyarorszagon

Az írás egyszerű, érthető, elfogadható érveket mutat..de a hozzászólások sem rosszak.

gigabursch 2018.07.06. 14:44:02

@Womb Raider:
Erre az írásra emlékeztem.
Köszi!

Paks2 · http://megujulok.blog.hu 2018.08.05. 18:22:10

@Womb Raider: "Van konkrétan olyasmi ami a kozmológiából szivárgott a szubatomi kutatások irányába?"

Az 50-es években Fred Hoyle a csillagok energiatermelését vzsgálta, és elgondolkodott azon, hogy hogy lehet az Univerzunumban olyan sok szén, mikor a szén rendszáma nem 2 hatványa. Kiszámolta, hogy ha szénatomokba protont vagy neutront lőnek, akkor bizontos energiánál éles rezonancia csúcsot látni. És valóban.

A részecskegenerációk számát is kozmológiai alapon mondták meg.

Marx Görgy megmondta, hogy a neutrínónak tömege van.

BNati 2019.04.02. 16:53:20

Köszönöm, hogy tájékoztat minket az atomerőművek működésével kapcsolatos negatív eseményekről. Csak sajnos az atomerőművek megléte a mindennepjainkat segítik, hiszen az áramra szükségünk van. Engedje meg, hogy a szükségességéről egy cikket megosszak. atombiztos.blogstar.hu/2019/01/25/letszukseg-a-paks-ii-atomeromu-megepitese/68084/

Reactor 2020.01.24. 21:37:58

Az nem az atomenergia hibája, hogy idehaza egy rakás életképtelen nyerészkedő korcsfajzat irányítja az országot, aki szarik egy nagyot az emberek fejére, még arra is, ha a levegőbe repülne az egész kóceráj, és itt is Csernobil meg Kistim lenne. A spórolás megérne nekik ennyit, idehaza igen olcsón mérik az emberéletet. Meghaltak pár százezren? Hát aztán. Már Sztálin bátyó is megmondta az ő tömérdek sok okos eszével, hogy kiirtani milliókat az statisztika...
A fúziós energia meg olyan dolog, mint az öszvér orra elé lógatott répa a taposómalomban. Valahogy mindig 30 évre vagyunk tőle. Már 60 éve. És mindig ugyanazt az orr alatt elsusmorgott "a jövőben biztosan megtalálják a megoldást" szégyenkezést kapjuk. Szerencsére költségei, azok aztán vannak ám.

@GNandor: A Zsindex minden szart kipakol, ha tízzel több olvasót tud ezzel bevonzani. Nem véletlenül Magyarország legfostosabb, leghitványabb, legszánalmasabb viccportálja, kb. a 4chan színvonalán.

@alfacharlybravo: Idehaza konkrétan ilyen szar lett az egészségügy. Nemrég valaki ott döglött meg a járdán a csikkek, köpetek között, mert nem jött ki érte a mentő. De tényleg semmi baj nincs az egészségüggyel. Finom volt a 2 kiló krumpli legalább?

@Pic: A Zsindexet már rég fel kellett volna számolni. Lehetőleg már tegnap. Szó szerint veszélyes hulladék, a firkászaival meg a kommentközösségével együtt.

@Thomas Dantes: A zsidaj nemzetközi összeesküvés pont, hogy valós probléma. Konkrétan mára odáig fajultak a dolgok, hogy Soros teljesen nyíltan teheti azt, amit akar, még az EU se mer stoptáblát tartani neki, hogy na, mostmá' aztán elég legyen.

@LebensraumamOsten: Te figyukaaa, attól, hogy a 888.hu és a társai is ugyanazt művelik mint a Zsindex, attól még nem lesz a Zsindex automatische jófej. A hazudozás, részrehajlás, kártékonykodás az marad, ami, függetlenül attól, milyen az előjele.

@apro_marosan_petergabor: Az okostelefon pont rossz példa volt, ezekbe ugyanis hiába van belegyömöszölve egy diktafon, egy fényképező, egy MP3-lejátszó, egy jegyzettömb, egy oprendszer, feleannyit se ér, mint egy célhardver, mondjuk egy PC. Jobb 1 dologhoz jól érteni, mint sokhoz rosszul.
Az Amperáról: De, teljesen igaz. Ugyanis a Wartburg még 30 év elteltével is Wartburg maradt, miközben az Amperát max. 10 év múlva a roncstelepen fogja enni a rozsda a szakadó esőben. Mert egy minél gyorsabban tönkremenő ipari hulladék, nem minőségi gyártmány.
Mindazonáltal az egész analógiának semmi értelme, mert egy butatelefon semmivel sem telefonál rosszabbul, mint egy okostelefon. Sőt, SMS-t is ugyanolyan jól tud küldeni. Ja, hát nem lehet vele 24/7 netezni meg a Failbookon lógni. Szépen kibírod hazáig, hogy pár órát nem netfügghetsz.
A balesetek 70 százalékát személygépkocsik okozzák (2018-cas adat), kerékpár az esetek alig 15 százalékában szerepelt a grafikonon. Szóval sokszor valószínűbb, hogy egy autós fog elcsapni téged a villamossínen, nem egy bringás. Amit mellesleg nagyobb valószínűséggel is élsz túl.
Persze, lehet az autózást ajnározni - szabadság, nincsenek csövesek, kényelem - csak hát ez avval jár néha, hogy nincs parkolóhely. Ami idegességet megspórolsz utazás közben, azt kamatostul visszakapod, amikor megállnál valahol és nem tudsz.

@molnibalage: Persze, az átlagbirka számára elfogadható lesz az okostelefon által készített kép minősége. Igaz, csak nappal, ideális fényviszonyok között, mert a szürkületi vagy pláne éjszakai kép hányadék kásás minőségű. A videórögzítésnél még ennél is rosszabb a helyzet; jewtube kommentek között állandó visszatérő örökzöld: "hé öcsém, te ezt krumplival vetted fel?" A hangfelvétel készítés dettó ugyanez, mert veszteséges, szar formátumba rögzít a telefon. Arról nem is beszélve, hogy a "csúcszuper" programok és játékok, amik ezekre a szarokra kijönnek, tizensok éve PC-n/konzolon létező programok lehülyített klónjai.
Persze, lehet olyan okostelefont is venni, ami ezeket a funkciókat valóban tudja profi szinten. Más kérdés, hogy két-három évnyi munkabéredbe kerül a megvásárlása, a javíttatása pedig legalább ennyibe, mert a fogyasztói társadalom jegyében ma már mindent úgy készítenek, hogy lehetőleg a garanciaidő lejárta után szétmenjen. Ennek a pénznek a töredékéért kapsz már tökéletes célhardvert.

@Lusuka: Ne itt toborozzál balekokat az MLM-átverésedbe. Köszipuszi.

@gigabursch: A holdutazásra is ezt mondták 100 éve. Sose lesz, azt csak Isten teheti.

@GyMasa: Az pedig, hogy a kamionok elárasztanak minden létező közutat, "csak" simán veszteséges. Az a 2 milliárd forint, amit a kamionos lobbi hoz, a közelében nincs az utakban és a környezetben okozott kár mértékéhez képest.
süti beállítások módosítása