Az atomenergia tiszta: tiszta dzsuva

2017. május 09. 09:17 - atomcsapda

Az atomerőmű működése során rengeteg radioaktív hulladékot termel. Három osztályba szokás sorolni ezeket: kis, közepes és nagy aktivitású hulladékok. Ezek a felezési időben és, ahogy a nevük is mutatja, aktivitásukban különböznek – azaz abban, hogy adott idő alatt mennyi radioaktív bomlás történik. A kiégett fűtőelemek nagy aktivitású hulladéknak minősülnek, kiszerelésük után még nagyon sokáig hőt termelnek, a felezési idő alapján pedig legalább 240 ezer évig sugároznak még, de sokan inkább az egymillió évet tartják reálisnak.

A kiégett fűtőelem tehát hulladék. Ha bármi okból érintkezik a környezettel, az okozott kár beláthatatlan. A radioaktív szennyeződés felmérhetetlenül veszélyes. Az atomerőmű tehát egyáltalán nem tiszta üzem.

Valószínűleg az energiatermelés legmocskosabb formája, hiszen ez a hulladék egyszerre veszélyes, tárolhatatlan és feldolgozhatatlan.

Ma a Földön több mint 270 ezer tonna kiégett fűtőelemet halmozott fel az emberiség. Ezt kell őriznünk a következő egymillió évben úgy, hogy biztosan ne okozzon óriási károkat a környezetünkben.

01javitott_infograf-03-03.jpg

De hogyan lehetséges a megfelelő kezelés egymillió éven át? Az emberi civilizációhoz mérve ez elképzelhetetlenül hosszú idő. Fogalmunk sincs, mi lesz egymillió év múlva. Lesznek egyáltalán emberek? Esznek-e majd krémest, oldalast? Fognak-e még biciklizni? Kozmetikushoz járni? Horgászni? Emlékeznek-e majd a Csillagok Háborújára? Fogalmunk sincs. Pontosan ugyanúgy, ahogy a végleges tárolásról sincs semmilyen elképzelésünk.

A kiégett fűtőelemek végleges tárolásáról csak terveink vannak. Elméletileg olyan helyre kell tenni a cuccot, ahol a környezettel nem érintkezik, ahol teljes nyugalomban van. Távol mindentől: víztől, levegőtől, mozgástól. Elméletileg az a terv, hogy fúrunk egy kb. egy kilométer mély lyukat egy olyan nagyobb kőzettömbbe, ami az elmúlt évezredekben nem mozdult meg. A mély lyukat feltöltik szorosan az egymással szorosan összekötegelt fűtőelemekkel, majd az egészet lezárják.

Persze attól, hogy a kőzetréteg az elmúlt pár évezredben nem repedt meg, holnap csak elméletileg nem fog megrepedni. A gyakorlatban minden megtörténhet. A repedéssel az a baj, hogy abban a pillanatban befolyik a víz, ami a radioaktív szennyeződés egyik legnagyobb ellensége, mert azonnal mobilizálni, szállítani tudja azt.

Elméletileg ajtót sem kéne hagyni az egész lyuk fölött, de ez elméletileg azt jelenti, hogy fogalmunk sem lesz, éppen milyen állapotban van lent a veszélyes hulladék. Ha viszont kapcsolatban maradunk vele, folyamatosan ellenőrizni és őrizni kell az egész komplexumot.

Csakhogy a gyakorlat teljesen más. Eddig ugyanis egy darab úgynevezett végleges tároló sem épült meg sehol a világon. Egyet építenek éppen Finnországban, de az építésben közreműködő mérnökök elismerik, hogy semmi garancia nincs arra, hogy ez az egész biztonságosan és funkciójának megfelelően működni fog. Tehát mai tudásunk szerint nem lehet azt mondani, hogy az atomhulladék véglegesen elhelyezhető. Nem helyezhető el. Sehová sem helyezhető el. Együtt kell élnünk vele. Tulajdonképpen együtt kell élnünk évszázezredekig a saját butaságunkból keletkező veszélyes és rendkívül környezetszennyező radioaktív szeméttel. Aki ezek után azt állítja, hogy az atomenergia tiszta energiaforrás, az teljesen nyilvánvalóan nem mond igazat.

***

Az Energiaklub bíróságon támadja meg Paks 2 környezetvédelmi engedélyét, mert a beruházás a környezetet és a lakosságot is veszélyezteti. Ha Neked is fontos a biztonság, segítsd támogatásoddal a perrel kapcsolatos munkánkat: http://www.energiaklub.hu/tamogass. Köszönjük!

227 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://atomcsapda.blog.hu/api/trackback/id/tr7612485791

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2017.05.10. 19:31:00

@MIÉRT NINCS MINDEN MSZP ÉS FIDESZ TOLVAJ BÖRTÖNBEN: A második helyeztthez hasonló eset volt, gondolom nem ment a lapátok állásszögének állítása, és megszaladt a fordulatszám. . Kb így durrant el, a másik kettő is elrepült, de a torony állva maradt. A madarakat sajnálom :(

eßemfaßom meg áll 2017.05.10. 19:39:40

@MIÉRT NINCS MINDEN MSZP ÉS FIDESZ TOLVAJ BÖRTÖNBEN: Tévedtem, teljesen hiányzik belőled az önismeret képessége.

MIÉRT NINCS MINDEN MSZP.ÉS FIDESZ TOLVAJ BÖRTÖNBEN 2017.05.10. 19:45:01

@eßemfaßom meg áll: Buta vagy, és rosszindulatú. Nemtom melyik a szomorúbb. :(

Saját belinkelt cikkedet érted már? :))

BaitHrunner 2017.05.10. 19:47:01

@MIÉRT NINCS MINDEN MSZP ÉS FIDESZ TOLVAJ BÖRTÖNBEN:
Na azért fékezzél egy kicsit, még mielőtt itt is bolondot csinálsz magadból!

"Kicsit gyanús a 22,6%-os olcsósodás"
Ezt nagyon jól látod.

Befektetések szempontjából 2014 nagyon jó, 2015 pedig rekord év volt. Azt talán nem kell magyaráznom, hogy miért, de ez kapacitások formájában nem azonnal realizálódik.
Most ott tartunk, hogy tavaj bezuhantak a beruházások 18%-al, és az idei első negyedév még ehhez képest is további 17%-al. A kapacitás bővülésekről pedig majd 2018-ban és 2019-ben kapunk reális képet.

MIÉRT NINCS MINDEN MSZP.ÉS FIDESZ TOLVAJ BÖRTÖNBEN 2017.05.10. 19:54:04

@BaitHrunner: Ki csinál megint hüJét magából? :))

Igen, a befektetés és az indítás eltolódása megmagyarázhatja.

Visszavennél az arcodból és a téveszméidből, talán még ember is válhatna belőled. :))

BaitHrunner 2017.05.10. 20:02:18

@MIÉRT NINCS MINDEN MSZP ÉS FIDESZ TOLVAJ BÖRTÖNBEN:
Ne rám haragudj, én csak kijavítom a tévedéseidet. Elég sok dolgom van... :)

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2017.05.10. 23:14:10

Büdösmacskának...

index.hu/gazdasag/2017/05/07/hol_dolgozik_a_magyar/

A megye legnagyobb foglalkoztatója Paks és csak a PA ZRT dolgozóinak száma ami ott van, az egyéb MVM és szintén az erőmű területén működő külsős cégek emberei ebben nincsenek benne,velük együtt ez a szám kb a duplája.

FILTOL · http://hulyekkimeljenek.blog.hu/ 2017.05.11. 00:30:25

ez egy fos cikk
biztos lehetsz benne kedves poszter, a geológusok tudják melyik az a gránit ami nem repedt mondjuk az utóbbi 50 millió évben. nem kell aggódni, tudják.
egyébként meg azért kell úgy eltenni, hogy hozzáférjünk, hogy ha a technológia változik, lehet h simán tudják majd a jövőben hasznélni a hulladékot.
de gondolom olyan fogalmak mint műrevalóság (bányászatnál) ismeretlenek nektek.
sztem mondjatok le az atomenergiáról...fogyasszatok 40%al kevesebb áramot, így talán kevesebb butaságot fogtok itt sszeírkálni.

2017.05.11. 01:05:47

@Dorottya Veres: cica, az tényleg komoly, hogy paks 2 fúziós erőmű lesz????
Egyébként az ugye tiszta, hogy a Nap halálosan veszélyes?
A földi élet a Földnek köszönhető. Meg a Holdnak.
A Föld mágneses tere nélkül a magácska agya kiégne.
A Föld tengelyiránya eltèr a forgássík merőlegesétől. A Hold árapályt okoz. Ezek nélkül magácska nem oszthatná az észt, hogy a reaktor azért jó, mert a Nap is....
Egyébként arra lennék még kíváncsi, hogyan vezetné le, hogy a szénerômůben a kiindulási állapothoz képest több veszélyes anyag képződik...a reaktorokhoz képest.
Különös tekintettel a bórra
A co2 meg a sugárzó salak nem ér, az benne volt eredetileg is.
A paksi csoda viszont egy kvázi veszélytelen anyagból csinál veszélyeset.

2017.05.11. 01:13:44

@csentecsa: az angolok nem építenek erőművet. Az angolok mintegy 2 milliárd fontot toltak bele ismét a fúziós erőműbe.
Az angolok a hulladéktárolással bajlódnak.
Hidd el, nem két fillér a sugárzó hulladékot üvegbe keverve pogácsába önteni, aztán egy hűtött(!) vasbeton silóban tárolni.
Tudod, el kell szeparálni őket, tehát a behajigálom egy mély gödörbe nem működik. Hűteni is kell, ugyanazért. Ezek még sugároznak, ezáltal melegszenek. Ha elérnek egy kritikus állapotot, bummm....
big baga bummmm.
Selefield. Fennállása óta csak két katasztrófa volt. Szerencsére megúszták az angolok, azért nem hallasz arról, hogy a nyugati fele néptelen.

2017.05.11. 01:26:00

@Dorottya Veres: miért nem tórium a fűtőanyag? Nics az orosznak erőműve rá. Kell viszont az atomfegyvereihez az anyag?

MIÉRT NINCS MINDEN MSZP.ÉS FIDESZ TOLVAJ BÖRTÖNBEN 2017.05.11. 01:28:57

@csentecsa: Te Kubatov szégyene! Összekeverted a papírokat, és nem arra írtad a hazug öklendezéseidet, amit utasításba kaptál. Részeg vagy, vagy debil, nemtom, de még a trollkodás is igényel egy minimális odafigyelést.

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2017.05.11. 02:59:10

@Könnyen elkaptuk, uram!: Már ezerszer leírtuk. A tóriummal rengeteg probléma van. Mellesleg ha neked a késő neutron számod 0,6 százalék (U235) helyett 0,2 százalék (Pu239) már az önmagában véve sokkal problémásabb rektort jelent. Lásd MOX üzemanyag! Sokkal nehezebben szabályozható. Most fejből nem tudom az U233 későneutron számát. Az sem mindegy hogy a későneutront produkáló hasadványoknak milyen a felezési idő idejük van. A tóriumnál meg az U232 probléma miatt sokkal gyakrabban kell átrakni a reaktort és pihentetni a fűtőelemeket. Egyszerűen más reaktort kell tervezni. Egy tóriumos és egy urános reaktor között, nagyobb a különbség mint egy diesel és egy benzines autó között.

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2017.05.11. 03:00:16

@Könnyen elkaptuk, uram!: " Ezek még sugároznak, ezáltal melegszenek. Ha elérnek egy kritikus állapotot, bummm...." - jaj. Te sem tanultál nukleáris fizikát, mi?

Dinkainka 2017.05.11. 03:55:26

@Dorottya Veres: Szerintem a Parlament fűtését meglehetne oldani a paksi atomhulladékkal, politikusok életét nem veszélyeztetné a tv követitések alapján. Ha meg mégis, értük nem kár, kevesebb tolvaj lenne.

2017.05.11. 04:58:37

@Könnyen elkaptuk, uram!: "@Dorottya Veres: cica, az tényleg komoly, hogy paks 2 fúziós erőmű lesz????"

Nyilván problémák vannak az értő olvasással, de nem baj. A nagyobb az, hogy utána írsz. SOHA NEM ÍRTAM olyat amit számonkérsz. Üssed csak a szalmabábod.
"Egyébként az ugye tiszta, hogy a Nap halálosan veszélyes?
A földi élet a Földnek köszönhető. Meg a Holdnak.
A Föld mágneses tere nélkül a magácska agya kiégne."

Nem, bogaram. A földi élet a Naphoz viszonyított optimális távolságban futó keringési pályának köszönhető. Hogy se nem túl sok, se túl kevés sugárzás éri a Földet és energiát biztosít a földi élet számára. A magnetoszféra, a Van Allen övek léte fontos, de csak annyiban, hogy szűri/elimináljaa Nap felől áradó töltött részecskéket, a napszél nagy energiájú részecskéit (He-magok, elektronok, protonok) Ehhez tényleg szükség van a mágneses mezőre, a Föld mélyében a képlékeny de eltérő viszkozitású rétegek, a mag megfelelő összetételére és mozgására, ami dinamóként működik. Viszont a Napból áradó szélls spektrumú és irgalmatlan mennyiségű energia hiányában szerinted a mérhetetlen hidegen túl mi lenne a Föld felszínén? fotoszintézis helyett magnetoszintézis? Mi hozná létre az élet fennmaradásához szükséges időjárást? (Az intenzív folyadéktranszportot, a szelet? A talaj létrejöttéhez szükséges hőingadozásokat? A Föld összes megújuló energiájának egy tőlünk 8 fénypercnyire ízzó gázgömb folyamatosan fogyó készletekre alapuló több lépcsős fúziós reakcióinak köszönhető, az abból felszabaduló és a tér minden irányába szétsugárzott energiából. Egyszer, nagyon sokára ennek vége lesz. Kifogy a tüzelőanyag és sötét lesz, egyre sötétebb végül az entrópia maximálissá válik.

2017.05.11. 06:02:20

@Könnyen elkaptuk, uram!: Ez azért nem olyan, hogy egyszer berentei diót, máskor meg tatai brikettet lapátolunk a kazánba. A net dugig erre vonatkozó infókkal, szerintem varrás mentén hasadna szét ez a blog, ha mindent itt tárgyalnánk meg.
A fegyvergyártáshoz szükséges minőségű és mennyiségű hasadóanyag előállításának vannak sokkal praktikusabb módjai. A gyors tenyésztőreaktorok erre lettek kifejlesztve, nem az energetikai célú reaktorok kiégett kazettáiból fogják kiszemezgetni a plutoniumot. Egyébként mostanában indult el az BN-800-as energetikai célra is használható tenyésztőreaktor (első épkézláb konstrukció, az amerikaiaknak beletört a bicskája, az elmaradott oroszok sokkal kevesebb pénzből, sokkal rövidebb idő alatt megcsinálták) Olyan lesz mint valami hulladékégető. Eltüzelhető lesz benne a hadászati plutónium (ha erre van igény) megy MOX fűtőanyaggal... Szóval ha beindul és üzembiztos lesz, sírhatnak a zöldek, mert bezárul az üzemanyag-ciklus, szépen feldolgozható lesz a lassú neutronos polgári/kereskedelmi célú reaktorok kiégett fűtőanyaga. Mindent szépen sorban el lehet takarítani a régebbi reaktorokból kitermelt kazettákból. Nme kell 100000évig félni :)

2017.05.11. 06:18:09

@Könnyen elkaptuk, uram!: "Egyébként arra lennék még kíváncsi, hogyan vezetné le, hogy a szénerômůben a kiindulási állapothoz képest több veszélyes anyag képződik...a reaktorokhoz képest.
Különös tekintettel a bórra
A co2 meg a sugárzó salak nem ér, az benne volt eredetileg is.
A paksi csoda viszont egy kvázi veszélytelen anyagból csinál veszélyeset."
Ki mondta, hogy több képződik???? Egyszerűen a széntüzelés a föld kérgében sokkal kisebb koncentrációban sztterített radioaktív anyagokat koncentrálja... egyfajta dúsító, ha úgy tetszik. A CO2 persze, benne volt (nem, mert csak C, O és H (több kevésbé lényeges anyag mellett) Ezek a környezetre különösebb negatív hatással nincsenek. Viszont ahogy kinyered belőle az energiát, eltüzeled, a benne lévő C CO2-t képez és az már érezhető hatásokkal jár. Kiszabadítod a szellemet a palackból, ahová ezelőtt évmilliókkal szépen begyömöszölte a természet a növény/és állatvilág közreműködésével. A keletkező szilárd melléktermék egy része hasznosítható, de nagyobb része csinos kupacokba gyűlik. Hozzávéve a füstgáz kénjének megkötésekor keletkező hulladékot...

midnight coder 2017.05.11. 06:46:20

@Dorottya Veres: Igen, a probléma alapvetően itt van. És egyszer már sikerült a földtörténet során összehozni annyi CO2-t ami szinte minden élőlényt elpusztított. Ez volt az első nagy kihalás. Ennek a megismétlésén dolgoznak most a sötétzöldek az atomellenes agitproppal.

2017.05.11. 07:01:09

@Könnyen elkaptuk, uram!: "az angolok nem építenek erőművet. Az angolok mintegy 2 milliárd fontot toltak bele ismét a fúziós erőműbe."

Ez is igaz... a fúziós technológiába már elég régóta és elég sok pénzt toltak már be, alakulgat, de azt azért tudnod kell, hogy mire abból kereskedelmi célú energiatermelő eszköz lesz, addig Paks II is kb nyugdíjba vonul. Villany addig is kell, ez biztos. Az, hogy sok pénzt tolunk valamibe jószerivel csak szükséges, de messze nem elégséges feltétel. Az amerikaiak is toltak olyan konstrukcióba 8 milliárd dollárt (a fúzióhoz képest egyszerűbb problémákat kellett megoldani) elment rá 10 évük, az oroszok félmilliárd dollárból három év alatt megoldották és sikeresnek tűnik a dolog. Teljesen kiszámíthatatlan, nagyon nagy pénzekkel is be lehet menni totális zsákutcába. Nem írta le itt sem senki a fúzióban rejlő lehetőségeket, de 2050-re teszik a realistábbak az első stabil és termelő modellt. Onnan még kell néhány év a rendszerbe álláshoz. PaksII akkorra már profitot fog termelni :)

2017.05.11. 07:14:17

@csentecsa: "Ráadásul nem egy klímakutató szerint simán benne van a pakliban, hogy a következő évtizedekben érezhetően csökken a naptevékenység.."

Igen, de arra is rámutattak többen, hogy a naptevékenység hosszabb ciklusú változásai egy pontig voltak képesek lényegi módon hatással lenni a légkör felmelegedésére, mostanra a két folyamat függetlenedni látszik, vagy legalábbis a kettő közötti összefüggés már lassan elérheti azt a pontot hogy a melegedés megfut, dacára a sok negatív visszacstolásnak. Azért talán jobb egy kicsit rákészülni az efféle problémákra... Amúgy ezzel összefüggésben méginkább (ugrásszerűen ) megnőhet az energiaigény a növénytermesztés fenntarthatósága érdekében. Öntözés, víztisztítás/sótalanítás, világítás... elég komplex kérdéskör ez, egészen jól bele lehet feledkezni,

Az óriási energiaigény kielégítésére elég kézenfekvő módszer zárt fűtőanyag ciklusú fissziós reaktorok építése. (Vagy a fúzió... az egyik csak egy lépésnyire van, a másik évtizedek távlata)

BaitHrunner 2017.05.11. 08:19:12

@Könnyen elkaptuk, uram!:
"az angolok nem építenek erőművet. Az angolok mintegy 2 milliárd fontot toltak bele ismét a fúziós erőműbe."
hja:
www.portfolio.hu/vallalatok/megkapta_az_engedelyt_a_brit_paks_2.246153.html
Úgy tűnik te még az angoloknál is tájékozottabb vagy, úgyhogy majd tájékoztasd őket, hogy szerinted azt a 24,5 milliárd angol fontot igazából mire is költik el... :)

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.05.11. 08:29:23

@jágör68:

"univerzális termondinamikai törvényekről és gyakorlati jelentőségükről az atomenergia- iparban."

Kifejtenéd, hogy jönnek ide az "univerzális termodinamikai törvények"?

BaitHrunner 2017.05.11. 08:38:13

@Könnyen elkaptuk, uram!:
"Európa-szerte mindenütt dolgoznak a mára elöregedett atomerőművek lebontásán, felújításán, illetve pótlásán. Litvániában például évek óta bontanak, Franciaországban 2020-ra bezárják a fessenheimi erőművet, ahogy átadták az új, flamanville-i létesítményt. Április óta épül Anglia új atomerőműve, a Hinkley Point C, Ukrajnában egyelőre üzemidő-hosszabbítások lesznek, míg Németországban az atomtemetők helyét keresik. Szlovákiában lassan átadják a 3. és a 4. mohi blokkot, s a terv szerint Csehországban is épülnek újak. Finnország már a harmadik atomerőművén dolgozik. Spanyolországban újraindítanak egy létesítményt."
www.vg.hu/vallalatok/energia/atomblokk-epul-a-szeneromuvek-megmenteseert-488006/

látjátok feleim szümtükkel 2017.05.11. 08:47:59

" Fogalmunk sincs, mi lesz egymillió év múlva. Lesznek egyáltalán emberek?"

Jó kérdés.
Az én átalános iskolai osztályomból 37-en ballagtunk. A sokadik év után 2016-ban tartott osztálytalálkozón 2 volt társunkról tudtuk, hogy már több tíz éve fiatalon meghalltak rákos betegség következtében. Az elmúlt egy év alatt további 4 személyről derült ki a daganatos betegség, ketten már nem élnek, egy személy sorsa bizonytalan, egy pedig műtét után gyógyultnak tűnik. 37-ből eddig 6 személy érintett, ami eléggé elszomorító arány.
Mennyi írható ebből a környezeti hatás számlájára? Tudja valaki?

2017.05.11. 08:49:39

@BaitHrunner: Ez se lesz éppen egy olcsó létesítmény... pedig én csak 18mrd £-al számoltam a 3.2GWe-t orbán ragacsos keze mindenhová odaér
Hülye angolok, angol hülyék...:)

2017.05.11. 08:55:29

@látjátok feleim szümtükkel: "Mennyi írható ebből a környezeti hatás számlájára? Tudja valaki?"

Nagyjából az összes... de ebből mennyi lehet a nukleáris energetikával összefüggő??? Nagyjából egyért sem. (Ilyen kis mintán statisztikázni nem nagyon van értelme. ) A vegyipar/élelmiszer-vegyipar/dohányipar viszont biztos beleadott apait-anyait.

BaitHrunner 2017.05.11. 08:55:50

@Könnyen elkaptuk, uram!:
"A földi élet a Földnek köszönhető. Meg a Holdnak."
Ha csak ezen múlna akkor tele lenne élettel az univerzum. Egyelőre viszont úgy tűnik, hogy egyedül vagyunk.
Föld nélkül nyilván nem lehetne földi élet. :) A holdnak leginkább az összetettebb létformák, és az intelligens élet létrejöttében van rendkívüli szerepe. Az élet maga a hold nélkül is kialakulhatott volna. De ehhez még a jelenlegi tudásunk szerint ezer meg egy dolog szükségeltetik. A teljesség igénye nélkül, a föld-nap távolság, egy jó helyen lévő gázóriás(Jupiter), hogy a csillagunk olyan amilyen, a galaxisban elfoglalt helyünk, a tektonikus mozgások, az üstökös becsapódások annak idején, stb, stb, stb... Lényeg a lényeg: jókor vagyunk jó helyen :)

BaitHrunner 2017.05.11. 09:03:18

@Dorottya Veres:
Én olvastam 18-at is meg 24,5-et is. Mindegy végül is abból a szempontból, hogy építenek-e vagy sem. A végső árat meg majd meglátjuk. "Nap végén számolják a libákat..." :)

2017.05.11. 09:13:31

@BaitHrunner: Jajajaja... a Világ Legdrágább Atomerőműve versenyben PaksII máris a második helyre szorult... Hajrá Orbán, hajrá magyarok!!!

;)

Bobby Newmark 2017.05.11. 09:46:23

@BaitHrunner: A Jupiter miért? Kisöpri a szemetet, vagy mi?

2017.05.11. 10:05:20

@csentecsa: Közben én is gondoltam rá, hogy ez kisebb intenzitású beeső fény mellett globálisan már kimutatható lesz a kivehető energia terén is...
Viszont elvileg a nanotechnológia következtében akár meg is duplázódhat a hatásfok... tudja a bánat, ami biztos, éjjel sötét lesz, mint a néger se...ben..

BaitHrunner 2017.05.11. 10:08:40

@Bobby Newmark:
Többféle elmélet is létezik. Egyesek szerint pajzsként funkciónál. Gravitációs ereje befogja az aszteroidák és az üstökösök nagy részét. Ezzel védi a belső bolygókat a becsapódásoktól, és a túlságosan sűrű kihalási eseményektől. Mások szerint épp ellenkezőleg, és sok esetben a föld felé is fordíthatta ezeket üstökösöket, így hintve el ide az élet magvait. Én az előbbiről olvastam többet, ill. úgy gondolom inkább az az elfogadott elmélet.
Szerepe amúgy mindkét esetben jelentős és elvitathatatlan a földi élet kialakulásával kapcsolatban.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2017.05.11. 10:14:26

@gigabursch: Akkor lehet, hogy mégsem az elmebaj teljes jele az, hogy pár szakember pazarolja az idejét balfasz trollok hülyeségeinek cáfolására?

BaitHrunner 2017.05.11. 10:24:37

@Bobby Newmark:
illetve, nem akarom nagyon szétoffonli a topikot, de a legtöbb naprendszerben úgynevezett szuperföldek vannak amik sokkal közelebb keringenek a központi csillagukhoz. Úgy gondolják, hogy az idők folyamán a Jupiter vándorolt a naprendszerben, a mieinkhez hasonló nagyon ritka állapotok ennek köszönhetőek.
Érdekesség képpen:
www.youtube.com/watch?v=5z8jK3apwew

2017.05.11. 10:25:43

@BaitHrunner: Akkor már emlékezzünk meg a földi élet sokszínűségéért felelős (legalábbis részben) radioaktív bomlásból, vagy más forrásból származó ionizáló sugárzás mutagenitásáról. (Nyilván vannak erősen letális hatásai is, de becsúszik néha egy új irányt megnyitó módosulás is. Főleg a kezdetleges létformák esetében lehetet kvási 'jótékony ' hatása.
Ezzel együtt a Naprendszer nagyjából egyetlen energiaforrása a Nap fúziós reaktora. Perze ennek az ember szempontjából nincs jelentősége... van, és kész.

Arcade Macho 2017.05.11. 10:47:09

ahhh mar 1 millio ev lett?
es keremszepen az a 700 millio eves felezesi idejut amit valaki ide beirt azt mar szarba se veszik?
hat keremszepen Bastya elvtars mar egy senki?

BaitHrunner 2017.05.11. 10:49:27

@Dorottya Veres:
"Akkor már emlékezzünk meg a földi élet sokszínűségéért felelős (legalábbis részben) radioaktív bomlásból, vagy más forrásból származó ionizáló sugárzás mutagenitásáról."
Az élet kialakulása szempontjából nem hiszem, hogy fontos lenne, de biztosan jelentős szerepe van abban, hogy az élet a földön olyan amilyen.
"Ezzel együtt a Naprendszer nagyjából egyetlen energiaforrása a Nap fúziós reaktora."
Pontosan. Minden más elhanyagolható. Visszakanyarodva a Jupiterhez, egy ekkora bolygó gravitációs ereje viszont okozhat olyan "árapály" jelenséget egy hold belsejében(lásd: Io) ami elegendő hőt termel ahhoz, hogy legyen olvadt magja, és ezzel együtt vulkáni tevékenység is. Amit végül is felfoghatunk energia forrásnak, bár az élet kialakulásához ez valószínűleg kevés.
hu.wikipedia.org/wiki/I%C3%B3_(hold)

látjátok feleim szümtükkel 2017.05.11. 11:08:47

@Dorottya Veres:

A nem n..r seggében is sötét van éjszaka, de a nyakon lévő cserépedényben sokaknak még nappal is.

Arcade Macho 2017.05.11. 11:24:43

jol lattam, hogy a cziczukanak azzal van baja, hogy a zsinoraramot eloallito eromu / alaperomu az zsinoraramot termel?

GyMasa 2017.05.11. 11:44:01

@GyMasa:
...Akarom mondani -3CND/MWh

2017.05.11. 12:02:46

ez a szennyes, hazug, foshalom blog hogyan lehet már megint címlapos a Zsindexen ???

guy 2017.05.11. 12:14:01

Meg lehet támadni mindenféle építési engedélyt meg ilyesmit, de csak értelmetlen időhúzás lesz, mivel semmi olyan új tényt nem tudnak felhozni, amit a hatóság már ne tudott volna. Ez így egyfajta obstrukció lesz, ami nem használ senkinek sem, gyakorlatilag feleslegesen pazarolják meg egy rakás ember munkaidejét.

2017.05.11. 12:24:09

@molnibalage:
Ezt én sem értettem igazán...
Először amellett kardoskodik, hogy nem lehet majd megfelelő sebességgel szabályozni, azután meg azért, mert "miért van rá szükség?" ?!?

Mondjuk Paks1-en bizonyos üzemállapotokban (hálózaton kívül, nem névleges terhelésen) eddig is jól jött volna, ha bizonyos tranziensekre gyorsabban tudna reagálni mind a primer, mind a szekunder kör. Erre viszont a magyar mérnökök zseniális lépése jött, miszerint a vezérlő szoftverek átprogramozásával, a nem kívánt tranziensek lefutása egyenletesebbé és kiszámíthatóbbá vált. Ezeknek pedig mind reaktor és üzemvédelmi szerepük volt. Nem mellesleg ezzel a karbantartási költségeket is csökkentették.

egy-két példa:
- termohidraulikai tranziensek hatékonyabb kezelése -> csőtörési kockázatok csökkentése
- primer vizköri forgalmi tranziensek hatékonyabb kezelése -> kavitációs roncsolódások hatékonyabb elkerülése
- gőzfejlesztők hatékonyabb vízszint mérése -> visszacsatolt hőmérsékleti tranziensek hatékonyabb kezelése, a reaktortartály hőmérsékletére és a térfogat kompenzátorra nézve...

BaitHrunner 2017.05.11. 12:41:00

@GyMasa:
most bizony jól bevásárolnék ha lenne egy titkos mikkentyűm! őőő... akarom mondani tároló berendezésem... :)

2017.05.11. 12:51:29

MEGHALUNK MIND !!! :)))

www.atomeromu.hu/hu/Rolunk/Hirek/Lapok/HirReszletek.aspx?hirId=504

Az remélem feltűnik a tisztelt "sötétzöldeknek", hogy egyik sem "nukleáris esemény" volt, hanem bármelyik hagyományos fűtésű erőműben is előfordulhatnak, és elő is fordulnak rendszeresen. De arról a demagóg sajtó nem cikkezik, mert nincs bennük az "atom" és a "nukleáris" szó...
A fenti linkből is látszik, hogy a 3x túlbiztosított mérő és ellenőrző rendszer meghibásodásaiból keletkeznek a rémhír keltő és hazug irományok az atomerőművünkkel kapcsolatban!

2017.05.11. 13:07:34

@Dorottya Veres: hihi ! :)

remélem vmelyik EK-s kezén is röccent a bilincs...
mert már lassan köztörvényes bűncselekmény amit ezen a blogon sorozatosan elkövetnek !

2017.05.11. 13:15:07

@mentolos lecsó:
"A Foltányi Zsuzsához köthető szervezetek, tehát a Föld Napja Alapítvány és az Energiaklub Egyesület több alakalommal úgy részesült összesen mintegy negyvenmillió forintos támogatásban, hogy a Norvég Támogatási Alap forrásainak elosztásáról rendelkező szigorú szabályok szerint a a lebonyolító érdekeltségébe tartozó szervezetek nem részesülhettek volna támogatásban."

static.origos.hu/s/img/i/1406/20140602norveg-civil-tamogatasi-alap-norveg.jpg?w=666&h=444
(baloldalon)

2017.05.11. 13:24:03

@Dorottya Veres:
Gonosz leszek!
Az EU-s pénzügyek messze magasan nem érdekelnek... Aki a fazékhoz közel kerül az úgy is lopik :)
Az emberi ostobaság és hülyeség az, amitől az agyam ledobja a szíjat...

2017.05.11. 13:34:21

@mentolos lecsó: Igen, igazad van, de itt többről van szó, mint pénzügyi trükkökről. Nme tudom elhinni, hogy akik ezt a blogot kezelik, azok kivétel nélkül ennyire tájékozatlanok, laikusok, dilettánsok legyenek. A stílus is borzasztó egy akármilyn felsőoktatási intézményt sikeresen abszolváló ember számára teljességgel idegen, mesterkélt, álaságos.

Miért csinálják? Mi a motiváció? Miért akarnak félrevezetni embereket? Kinek a megbízásából? Nem buta emberek szöszmötölnek az Energiaklubnál, ennyi tendenciózusan hamis infót és hamis következtetést a legidiótább zöldeknél sem látni és ez akkor is érvényes, ha nincs köztük szűken a témához kapcsolódóan bárminemű végzettséggel bíró kolléga. Nem arról van szó, hogy itt-ott becsúszik pár hiba, tévedés, elavult infó,nem, csakis szépen koreografált hazugságok halmaza.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2017.05.11. 13:45:50

@Dorottya Veres: Felsőoktatás...? Ma gimnazistától többet várnék el, mint amit idehánynak....

látjátok feleim szümtükkel 2017.05.11. 13:50:02

@Dorottya Veres:

Ja. A sötétség nem szinspecifikus jelenség. Egyet tudsz ezzel érteni?

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.05.11. 13:50:13

@BaitHrunner:

Én úgy tudom, hogy a szuperföldeket leginkább a Földnél nagyobb tömegük miatt hívják így. A nagyobb tömeg ált. nagyobb átmérőt is jelent, ha meg még a csillaga is kisebb, akkor mind a fedési, mind a radiális mozgáson alapuló eljárással könnyebb detektálni őket.

Szóval nem biztos, hogy az eddig észlelt exobolygók jellemzően nagyobbak a Földnél. Lehet, hogy torzító körülmény az, hogy az észlelési módszerek könnyebben kimutatják a nagyobb bolygókat (külön plusz, ha a csillag meg kisebb a Napnál).

2017.05.11. 13:51:36

@Dorottya Veres:

Kedves Dorottya !

A felvetett témához végképp nem szeretnék őszinte szívemből hozzászólni... Tényleg...
Jómagam, mérnök embör vagyok vezérléstechnikai téren immáron 22 éve.
Szakmai megnyilvánulásokra , vélemény közlésre alkalmasnak tartom magam, de a pénzügyi, gazdasági és szociológiai hátteret meghagyom a nálam műveltebbeknek a témában.
Részemről csak szakmai szemmel közelítek a bloghoz, és dühít a "szakmaiatlansága" !

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.05.11. 13:54:55

És természetesen minél közelebb kering a bolygó a napjához, annál könnyebb detektálni. Ez inkább a radiális sebesség mérésén alapuló eljárásra igaz.

2017.05.11. 14:01:32

@látjátok feleim szümtükkel: Látom sikerült kimaxolni a polkorrektséget és megragadni a lényeget. Nagyon, nagyon csendben hozzáteszem, majd unalmában keressen rá, egy , az országok átlag IQ-ját szemléltető térképre. Sajnos a fekete kontinens elég hátul kullog ezen a téren, míg ázsia keleti része elég elől... mindezt írom úgy, hogy smmi messzemenő következtetést nem szándékozom levonni ebből. A készítők sem ezért végezték a felmérést...

2017.05.11. 14:03:02

@mentolos lecsó: stimmt, részemről is lezárva. Elég lett volna annyit írnom: ilyen hülye emberek nincsenek...na...

BaitHrunner 2017.05.11. 15:21:28

@Kovacs Nocraft Jozsefne:
Ez csak elmélet(mármint az enyém amit írtam), és igen ez lehet torzító körülmény. Bár jelenleg már akár földméretű exobolygókat is képesek vagyunk megtalálni, erről biztosat csak később fogunk tudni. Mindenesetre eddig a jellemző az, hogy van nagyméretű kőzetbolygó a központi csillaghoz viszonylag közel. Ha pedig a rendszerben jelenlévő anyagra a naprendszerből próbálunk következtetni, akkor egy a földnél akár tízszer nagyobb kőzetbolygó eléggé leszűkíti a lehetőségeket.
És eddig ez tűnik gyakoribbnak, épp úgy mint, hogy kettő vagy több csillag alkot egy ilyen rendszert, nem pedig egy mint "nálunk" a nap.
Amúgy egészen különleges helyen élünk. A föld az egyetlen hely az univerzumban ahol bizonyítottan létrejött az élet... :)

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.05.11. 15:24:46

@BaitHrunner:

Az intelligens élet létrejöttére azonban még nincs perdöntő bizonyíték.

BaitHrunner 2017.05.11. 15:32:15

@Kovacs Nocraft Jozsefne:
Most azon gondolkodom, hogy a macska vajon intelligensnek tekinthető-e?
:)))

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.05.11. 15:38:04

@BaitHrunner:

Az embernél biztos intelligensebb, elvégre mi szolgáljuk ki, látjuk el, gondozzuk őt és nem fordítva.

(Ez persze igaz a disznóra is, de azt a végén megesszük, a macskát meg nem.)

Tapasztalatból beszélek, nagy macskabarát ill. -bolond vagyok.

BaitHrunner 2017.05.11. 15:50:10

@Kovacs Nocraft Jozsefne:
Igen, de én most egészen másfajta macskára gondoltam...
:)

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.05.11. 16:11:24

@BaitHrunner:

Aha! :) A cicus az oka annak, hogy kétségek vannak a földi intelligens élet létével kapcsolatban.

GyMasa 2017.05.11. 16:11:44

@Kovacs Nocraft Jozsefne:
...(Ez persze igaz a disznóra is, de azt a végén megesszük, a macskát meg nem.) ..
Katzengulasch!

2017.05.11. 16:54:59

@BaitHrunner: "A föld az egyetlen hely az univerzumban ahol bizonyítottan létrejött az élet... :)"

Az általunk ismert univerzumban... arról nem is beszélve, minél távolabbra tekintünk, annál régebbi infókból kellene az ott jelenleg uralkodó viszonyokról véleményt alkotni. Mennyire bír ebben a kérdésben relevanciával az, hogy az onnan épp most ideérő információ (fény, ilyen-olyan sugárzások, ) mondjuk 4.5 milliárd évvel ezelőtt indult útnak. Ők ugyanúgy nem tudnak rólunk, hiszen maximum 100 éve bocsátunk ki olyan közvetlen/közvetett jeleket, amiket az értelmes élet jeleiként lehet értékelni. Holott mondjuk 200-300000 éve itt vagyunk.

BaitHrunner 2017.05.11. 20:51:14

@Dorottya Veres:
Nagyon szkeptikus vagyok ezzel kapcsolatban. Nem magával az élettel kapcsolatban, mert az akár a naprendszerben is jelen lehet az peldául az Európán vagy akár a Titánon is, hanem az intelligens élettel kapcsolatban.
Nem kétlem amúgy, hogy valahol esetleg létezhet ilyen az emberen kívül is, de egyszerűen olyan hatalmasak a távolságok és a kialakulásának olyannyira kicsi az esélye, hogy nem hiszem, hogy valaha is találkozunk velük, vagy megfigyelhetjük őket.
hu.m.wikipedia.org/wiki/Fermi-paradoxon

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.05.11. 21:03:21

@GyMasa:

Das kann nicht dein Ernst sein. Du erschreckst mich. Oder kommst du aus Italien?

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.05.11. 21:26:39

@Dorottya Veres:

"minél távolabbra tekintünk, annál régebbi infókból kellene az ott jelenleg uralkodó viszonyokról véleményt alkotni."

Nem is annyira az infó régisége a gond, hanem a távolság. Most nem fogok utánaszámolni, de úgy sejtem, hogy 1000+ fényév távolságból már akkor sem lehetne észlelni a jeleinket, ha azokat

a) erősen szűk nyalábban,
b) igen szűk spektrummal
c) és olyan hullámhosszon küldenénk direkt a célra irányítva, ahol kicsi a háttérzaj.

Ilyen távolságokon még a lézer is nagy területre szóródik szét, így vagy elképesztő teljesítménnyel kellene adni, vagy egyszerűen nem jutna el elég foton olyan távolságra.

Na meg a nyalábolt sugár becélzásához már ele tudnunk kellene, hol van intelligens élet.

Van egy másik szempont is. Még ha nem jelentene is gondot a távolság, a jel egy olyan időből származna, amikor fiatalabb volt az univerzum. Persze itt milliárd évekre gondolok. Akkor viszont még kisebb volt a csillagok metallicitása, kevesebb szupernóva szórta meg a teret nagyobb rendszámú elemekkel, így a kőzetbolygók száma is bizonyára kisebb volt. Márpedig jelen tudásunk szerint csak ezeken alakulhat ki élet, főleg intelligens élet.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.05.11. 21:35:07

@BaitHrunner:

Gondold csak el, hol lennénk mi, ha 65 millió éve az az aszteroida csak pár perccel hamarabb vagy később jön.

Nem halnak ki a dinoszauruszok, nem nyílik meg sz út az emlősök előtt, vagyis sehol nem lennénk.

Persze nincs kizárva, hogy helyettünk egy másik faj vált volna intelligenssé, de eddig nincsenek ezt igazoló leletek.

gigabursch 2017.05.12. 13:51:29

@Dorottya Veres:
Öööö, a füstgáz kénjének egyik fantasztikus megoldása a gipszelés, azt meg használja az építőipar gipszkarton formában.
Legalábbis én így tudom...

gigabursch 2017.05.12. 14:03:06

@molnibalage:
Figyi!
Nem mindegy, hogy a hülye okoskodik vagy az okos hülyéskedik. - Nálam ez a mottó...
:-)

Személy szerint én inkább kérdezek azoktól ezen a kérdéskörön belül, akik értenek hozzá, semmint ex catedra kijelentenék (lásd a blog "szak" "értőit".
Mondjuk egy dolgot kijelentek:
Személy szerint szimpatikusabbnak tartom a szélenergiát hazai viszonyok közt, mint bármi mást, s ennek folyományaként azt, hogy a megtermelt elektromos energiát nem feltétlen kéne elektronokban tárolni, hanem mondjuk hőben vagy épp mondjuk hidrogénben és azt üzemanyagcellaként hasznosítani.
Azt látom, hogy ezek egyike sem olcsó mutatvány és nem is egyszerű művelet.
De a vízenergiát is lehetne máshogy, másképp értelmesen használni, ahol nem feltétlen az energián van a hangsúly (lásd a cikk második fele www.hajocsavar.hu/data/documents/documents/9/5/f/95f11157169e6880233789d47cc3b605.pdf), sokkal inkább csak jövedékként kerül értelmezésre idehaza.

Azt is tudom, mert tudom, hogy alaperőmű nem kérdés, tény: Kell.
De az is egy érdekes dolog, hogy pl. egy Mátrai Erőmű - Bükkábrány, Visonta mekkora tájformálással jár, s mindemellett pl. a hamu egyáltalán nincs kiaknázva, de viszont legalább sok gondot okoz...
A CO2 kérdésbe nem mennék bele, mert a FÖld önszabályozó rendszerei ennél sokkal intenzívebb termelést is csuklás nélkül elkezelnének (mészkő és dolomitképződés, stb...)

De visszatérve:
Tényleg nem értem ennek a club-nak a célját...

2017.05.12. 14:07:51

@gigabursch: Ez igaz... akkor ezt levonom a negatív hatások közül, megy a pozitívak közé, energiát spórol meg.

GyMasa 2017.05.12. 14:17:16

@gigabursch:
...Tényleg nem értem ennek a club-nak a célját...
A klub celja politikai. A mostani kormanynak mennie kell, mivel "nem eleg progressziv."
Emiatt most minden egyes tettuket megprobaljak ott akadalyozni, ahol csak lehet.
Annyira erdekes, hogy Paks2 ellen ez az emelkedett merteku felkeles pont azota indult meg, hogy az olimpia ellenes megmozdulas miatt a kormany visszavonulot fujt.
Mondjuk, nekem szemely szerint az a velemnyem, hogy igenis meg kellett volna szervezni a nepszavazast, es vegigvinni. Ez kifogta volna a szelet ennek az agyatlan ellenkezescunaminak a vitorlajabol.
Most a regressziv-zold oldal annyit fogott fel az egeszbol, hogy mukodik az ellenkezes-taktika, igy most MINDEN ellen tiltakoznak/nepszavazni akarnak, mert hatha egyszer-egyszer bejon...
Plusz, mellekhataskent hallathatjak a hangukat.

eßemfaßom meg áll 2017.05.12. 14:17:59

@gigabursch: "mert a FÖld önszabályozó rendszerei ennél sokkal intenzívebb termelést is csuklás nélkül elkezelnének "

Nyilvánvalóan a Föld megoldja saját hatáskörben a felmelegedést, az a kérdés, hogy az embernek megfelelő lesz e a megoldása. Emberként úgy gondolom, hogy ezzel inkább ne kísérletezzünk.

gigabursch 2017.05.12. 14:23:22

@Dorottya Veres:
Vigyázz!
Nem vagyok benne bizony, én "csak úgy tudom".
Majd valami szakember helyreteszi, vagy igazolja...
Csak van itt belőlük...

látjátok feleim szümtükkel 2017.05.13. 09:18:58

Amíg az emberek vitatkoznak, az atomhulladék tároló összeomlotta magát. Jó ez így? Mi lesz ezekkel a tárolókkal, - mert ugyé örökre szóló építmény nem nagyon létezik -?

24.hu/kulfold/2017/05/13/beszakadt-egy-atomtemeto-teteje/

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.05.13. 10:13:53

@látjátok feleim szümtükkel:

Azt ugye vetted, hogy nem a tároló omlott be, hanem a hozzá vezető alagút?

Ettől függetlenül igazad van abban, hogy ez igen súlyos mulasztás volt. Még akkor is, ha sugárzó anyag nem jutott ki

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2017.05.13. 12:09:37

@látjátok feleim szümtükkel: A hanfordi hulladék tárolóhoz vezető alagút omlott be. Ami kb 60 éves lehet és senki sem foglalkozott vele. csak azért volt az alagút, hogy elfedjék vele a mozgást a kémekedés elől.

2017.05.13. 18:27:51

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll: Majdnem olyan, mintha mondjuk a radioaktív fűtőelemek oroszországba szállításához használt atomvonat mozdonyát évtizedekkel az utolsó szállítmány után baleset érte volna, vagy a sínpárt elmosta volna egy gátszakadás. Lám, nem megfelelő a transzportrendszer...

látjátok feleim szümtükkel 2017.05.13. 21:44:59

Ja, lehet humorizálni, de emlékeim szerint Csernobiliben is csináltak az első szarkofágra egy másikat. Talán majd lesz harmadik-negyedik is? Hiába, a sugárzó anyagnak elfelejtenek szólni, hogy rossz a tető, és amíg meg nem buherálják, ne sugározzon.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.05.14. 07:03:48

@látjátok feleim szümtükkel:

Igen, mivel az elsőt igen gyorssn kellett felhúzni, és ez nem vált a minőség javára.

eßemfaßom meg áll 2017.05.14. 08:17:10

Elfogyott a lendület? 5 napja nem tudtunk meg újabb borzalmakat az atomenergiáról.

eßemfaßom meg áll 2017.05.14. 08:18:19

@látjátok feleim szümtükkel: "az atomhulladék tároló összeomlotta magát."

jé egy újabb nemigazállítás

MIÉRT NINCS MINDEN MSZP.ÉS FIDESZ TOLVAJ BÖRTÖNBEN 2017.05.15. 11:27:04

@BaitHrunner: "eddig a jellemző az, hogy van nagyméretű kőzetbolygó a központi csillaghoz viszonylag közel."

3 éve fedezünk fel nagy számban exobolygókat. Nyilván azokat találjuk meg könnyebben, amik nagyobbak, és hamarabb, amik kisebb periódusidővel keringenek a csillagjuk körül. Ebből statisztikát csak erős korrekcióval lehet levonni.

@Dorottya Veres: "Kifogy a tüzelőanyag és sötét lesz"

Előtte még felfúvódik a Nap, és elnyeli a Földet.

@Kovacs Nocraft Jozsefne: "1000+ fényév távolságból már akkor sem lehetne észlelni a jeleinket"

Addig jó nekünk, mígy a gyíkemberek ránk nem találnak. Az idegen civilizációk találkozásakor tapasztalat szerint a fejletlenebb húzza a rövidebbet.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.05.15. 14:38:40

@MIÉRT NINCS MINDEN MSZP ÉS FIDESZ TOLVAJ BÖRTÖNBEN:

A felfúvódás biztos, az elnyelés nem. Ha akkor még lesz ember - vagy amivé fejlődünk 4.5 milliárd év alatt -, akkor biztos nem fog gondot okozni külsőbb pályára állítani a Földet. Utána meg vissza talán a Merkúr mai pályájára - az addigra úgyis elég -, amint a Nap fehér törpévé alakul.
süti beállítások módosítása